Ögonfransgecko, terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
1
SKRA:
Hej, tänkte skaffa mig en ögonfransgecko och har EN fråga:

Trivs den i ett 40x75x80

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
SKRA skrev:

Trivs den i ett 40x75x80

Det beror på hur dui inreder det. En viktig sak många missar är att det ska vara inrett ganska trångt och tätt och att man ska använda volymen. Vissa säger att man kan ha för stort, men det handlar nog snarare om att särskilt i ett stort terrarium kommer geckon att sitta mer "öppet" och då krävs mer inredning för att den ska känna sig trygg. Bara för att det är stort behöver inte det innebära att det är bättre om du inrett dåligt. 

Här har du ett exempel på hur du inte ska göra (en kameleont men samma princip) spola fram till typ 10 minuter om du vill se:
www.youtube.com/watch?v=G4kySGL8sDI
Ville typ gråta lite åt hans okunskap och dåliga research när jag såg den... Han lärde sig av de som kommenterade att kameleonter behöver nätterrarium (vilket jag inte kan något om), och hade litat på vad djuraffären sa om skötsel istället för att veta innan. 

Här är en bra inspirationskälla (en gargoylegecko, nära släkting till ögonfransen, dock känns det lite fuktigt för en ögonfrans):
www.youtube.com/watch?v=G0VJ8l7ivII&t
Man behöver inte ha bioaktivt (även om det är lättare och man slipper städa) och alla snygga växter är mer för ens egen skull, en bakgrund är bra för att den kännersig tryggare om man inte ser rätt in men det behövs inte men du kan som du säkert vet köpa en färdig eller sätta upp kokosfibermattor. Jag har växter från blomsteraffären i mina ögonfransburkar. Har även egenbygda bakgrunder. 
Det jag menade med videon är att han fyller allt med saker att klättra på, bra gömställen etc.

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
SKRA skrev:

Trivs den i ett 40x75x80

Har min hane i 45x45x60 (tror jag det var) han trivs jättebra där, massor av gömställen och växter han kan gömma sig i och under.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild