Paludarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
6
RobertBrandin:
Hej

Håller på att bygga ett paludarium med ett 1400liters akvarium som vatten del och en lika stor över del.

Land delen är (L*B*H) 300*35*85 kommer bli en ganska lång smal för att få plats.
Kommer vara tropisk klimat med regnsystem och ett par vattenfal från Akvariumet.

Tänkte jag skulle köpa: Exo Terra Plantation Soil - 3X8.8L - Tropiskt Substrat och fästa på bakgrunden med hjälp av silicon.
Eller skall jag använda något annat till att täcka cellplasten med ?
( kommer även täcka en delar med husfix )

Har ni några förslag på någon rolig ödla eller ölda och groda man skulle kunna ha ?

5473
4192
Tropfrog:
Ser ju riktigt bra ut!

Tänk på att kokosfibrer är rejält duktigt på att suga vatten och transportera vidare. Du vill inte ha kokosfibrer som nuddar vattnet någonstans i burken, det blir för fuktigt och tömmer vatten från akvariedelen.

MVH
Magnus

8
6
RobertBrandin:
Tack Magnus

Då skall jag ha husfix runt de ställena som jag har rinnade vatten.

/Robert

Medlem i GHF
3147
1758
EmanuelKarl:
RobertBrandin skrev:
Tack Magnus

Då skall jag ha husfix runt de ställena som jag har rinnade vatten.

/Robert

Har du bara husfix eller har du någon lack? Jag bara undrar av nyfikenhet, jag har rent husfix i mitt terrarium utan lack (har lite pigment) men undrar om det går under rinnande vatten. 

Finns det något annat alternativ som inte leder vatten? Tänkte inte på detta när jag planerade att ha vattendel (med en bäck) i mitt kommande projekt.

5473
4192
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:

Finns det något annat alternativ som inte leder vatten? Tänkte inte på detta när jag planerade att ha vattendel (med en bäck) i mitt kommande projekt.

Jag hade nog försökt att sätta småsten eller sand i silikon närmast vattnet för att få det att likna en riktig strandlinje. Dock förutsätter det att ytan är ganska så plan, så att det ser naturligt ut.

Mvh
Magnus 

8
6
RobertBrandin:
Hej EmanuelKarl 

Jag har tidigare använt husfix tillsammans med sand, vid 2 / 3 stryckningen har jag hält över sand som tork fast med husfixen.

Husfix funkar utan problem under vatten, har gjort bakgrunder i akv. och där funkar de fint också.

/Robert

8
6
RobertBrandin:
Nu är det nästan klart :) 
Blev sand ner mot vatten delen

8
6
RobertBrandin:
Nu behöver jag också förslag på mindre ödlor och eventuellt grodor som jag kan ha,
har inte installerat någon mätning för luft fuktighet än men räknar med att det kan bli rätt hög luft fuktighet.

Jag har en pump som pumpar uppvatten så det ständigt rinner lite vatten genom ett "vatten-fall" 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild