Bästa stället att köpa tillbehör

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
14
millawi:
Jag håller just nu på att bygga upp ett nytt terrarium för en liten juvenil kungsboa som flyttar in hos mig om ca två månader. Har ni några tips på bra och prisvärda ställen att köpa tillbehör till terrariet? Menar då grottor, vattenskål/badplats, värmeslinga, keramiklampa, termostat osv. Antingen online eller i Skåne. Har försökt leta runt som en galning men mycket känns som överpris och när det kommer till grottor är även de största för små för vad jag kommer behöva när ormen vuxit upp. Varken typ arken zoo eller de stora zoo-kedjorna online har något vidare utbud när det kommer till bra tillbehör tycker jag. 

5390
4131
Tropfrog:
Jag har handlat det mesta på mässor runt om i Sverige. Inte just det du efterfrågar, men det lär finnas också.

www.terrariedjur.se/expos

Mvh
Magnus 

19
14
millawi:
Tropfrog skrev:
Jag har handlat det mesta på mässor runt om i Sverige. Inte just det du efterfrågar, men det lär finnas också.

www.terrariedjur.se/expos

Mvh
Magnus 

Skulle helst köpt det på mässa men tyvärr så ska jag hämta ormen på nästkommande svenska mässa (Malmö) så det behöver inhandlas innan det. Annars måste jag åka till Danmark och det känner jag inte riktigt för.. 

Men tack för svar ändå!

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
herperschoise.se/index.html?submenu_id=-1 här kan du beställa online, väl värt ett besök om du är i krokarna av Uppsala också! 

275
187
peter68:
Jag änvänder fortfarande grottor, eller just nu en, till min boa. När ormen växt ur den blir det bara korkbark. Korkbark är också mycket bättre att möblera med. De kan läggas pö om pö. Det funkar inte med grottor. De är för hala. Korkbark funkar också väldigt bra att sätta blomkrukor i, åtminstone mindre plastkrukor. Korkbarken är u-format, så man får borra håll med något som detta www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/halsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsagsats-050100/

Vissa saker är dock dyrt, så som termostater. Dessa varar dock. Jag rekommenderar takmonterat värmeelement. I synnerhet något som detta, även om min gick sönder. www.reptileforums.co.uk/forums/equipment-classifieds/633532-habistat-reptile-radiator-75w-guard.html

Något som detta funkar till vatten: www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-matlada-med-lock-rektangulaer-glas-glas-plast-s89269071/

Jag köpte värmeelement på mässa senast. Tror inte att det var billigare, åtminstone inget nämnvärt.

19
14
millawi:
peter68 skrev:
Jag änvänder fortfarande grottor, eller just nu en, till min boa. När ormen växt ur den blir det bara korkbark. Korkbark är också mycket bättre att möblera med. De kan läggas pö om pö. Det funkar inte med grottor. De är för hala. Korkbark funkar också väldigt bra att sätta blomkrukor i, åtminstone mindre plastkrukor. Korkbarken är u-format, så man får borra håll med något som detta www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/halsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsagsats-050100/

Vissa saker är dock dyrt, så som termostater. Dessa varar dock. Jag rekommenderar takmonterat värmeelement. I synnerhet något som detta, även om min gick sönder. www.reptileforums.co.uk/forums/equipment-classifieds/633532-habistat-reptile-radiator-75w-guard.html

Något som detta funkar till vatten: www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-matlada-med-lock-rektangulaer-glas-glas-plast-s89269071/

Jag köpte värmeelement på mässa senast. Tror inte att det var billigare, åtminstone inget nämnvärt.

Har funderat en del på att använda korkbark istället för grottor men är rädd att ormen inte ska känna sig tillräckligt skyddad då om du förstår hur jag menar. Men tänker definitivt investera o en del korkbark att inreda med. 

Matlådor från Ikea har jag tidigare använt då jag hade en simplare setup för min kp men föredrar definitivt en mer "realistisk" look, men om man gräver ner den lite i bottenmaterialet gör det nog inte så mycket. 

Uppvärmning har jag funderat rätt mycket på då jag har ett träterrarium, och kommer även bygga ett stort terrarium i trä när han blir större. Har bestämt mig för att fixa värme underifrån genom att borra små hål i botten för ventilation och ovanför det lägga värmeslinga och sen ett lager kakel. Sen fästa allt med värmetålig silikon och en termostat fast ovanpå. Men kommer antagligen också behöva en keramiklampa för att höja temperaturen på luften, men kommer jag då behöva en termostat till den också? Har än så länge lagt undan ca 2000 till att fixa hans terrarie och kommer spara mer för att kunna bygga det nya sen, men att köpa två termostaten drar ju av en tusenlapp bara där.

Tack för alla tips! 

275
187
peter68:
millawi skrev:

Har funderat en del på att använda korkbark istället för grottor men är rädd att ormen inte ska känna sig tillräckligt skyddad då om du förstår hur jag menar. Men tänker definitivt investera o en del korkbark att inreda med. 

Matlådor från Ikea har jag tidigare använt då jag hade en simplare setup för min kp men föredrar definitivt en mer "realistisk" look, men om man gräver ner den lite i bottenmaterialet gör det nog inte så mycket. 

Uppvärmning har jag funderat rätt mycket på då jag har ett träterrarium, och kommer även bygga ett stort terrarium i trä när han blir större. Har bestämt mig för att fixa värme underifrån genom att borra små hål i botten för ventilation och ovanför det lägga värmeslinga och sen ett lager kakel. Sen fästa allt med värmetålig silikon och en termostat fast ovanpå. Men kommer antagligen också behöva en keramiklampa för att höja temperaturen på luften, men kommer jag då behöva en termostat till den också? Har än så länge lagt undan ca 2000 till att fixa hans terrarie och kommer spara mer för att kunna bygga det nya sen, men att köpa två termostaten drar ju av en tusenlapp bara där.

Tack för alla tips! 

Finns inget behov av värmeslinga om du använder keramiklampa. www.boa-constrictors.com/en/Interesting_facts_about_Boa_constrictor/Boa_constrictor_Care/Terrarium/Heating_Lighting_Electronics

Det ska sägas att jag har fyndat på mässor. Jag köpte två grottor (Exo Terra medium) för 40 kr styck. Det är den ena av dem jag använder nu. Jag tror inte att ormen känner sig mindre trygg under korkbark. Man får möblera det så det känns lämpligt. Det är också lätt att bearbeta

19
14
millawi:
Jag försöker bestämma mig för termostat nu. Vill gärna höra lite egna erfarenheter gällande vilka märken som är bäst. Använder just nu en från reptiland till min kp och den har funkat felfritt men nu hittar jag den inte någonstans. Har hört att exoterras termostater inte är så bra, är det någon annan som har den erfarenheten? Det är ju den som är mest lättillgänglig men vill ju inte köpa en som inte är bra liksom. Vad föredrar ni för märke?

5390
4131
Tropfrog:
Jag är mycket nöjd med min microclimate. Visserligen kombinerad termostat och hygrostat. Men de andra produkterna de har, har fått goda vitsord också. Inte billigt förstås.

Mvh
Magnus 

19
14
millawi:
Tropfrog skrev:
Jag är mycket nöjd med min microclimate. Visserligen kombinerad termostat och hygrostat. Men de andra produkterna de har, har fått goda vitsord också. Inte billigt förstås.

Mvh
Magnus 

Vilken av deras termostater skulle du rekommendera? Eller är alla bra? Tycker inte de var mycket dyrare än andra märken, när det kommer till värmesystemet tycker jag ju inte man ska snåla heller, men vissa av deras termostater ligger ju bara på ca 500 kr och det är ju verkligen inte mycket för en riktigt bra termostat.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild