Bästa möss/råttor till kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Stephenie:
Hej alla, jag ska skaffa min första kungspyton och skulle gärna vilja ha förslag på bästa mus/rått rasen som föda till kungspytonen?
Samt egen mus/rått uppfödning och hur ni går till väga eller köpa?
Vilken mus/rått ras växer den mest av, bästa hälsan m.m?

28
50
Scarletmajesty:
Finns inga raser inom råttor eller möss. Bästa hälsan för råttor så bör du ha stora burar, med väldigt god ventilation, absolut inte sågspån som innehåller terpentin, mycket inredning och läsa på om råttskötsel i allmänt. Eller bara föda upp i trånga labburar där de lätt får mycoplasma infektioner. 
Se dessutom till att ha flera honor och att de inte är släkt när de ska paras. Honorna mår inte bra av få kull på kull tätt inpå varandra och hanarna ska inte gå permanent tillsammans med honorna. Men ska du bara ha en kp så blir det billigare att bara köpa en drös med frysta råttor. 

När jag födde upp råttor för sällskap kostade fodret mig ca 200kr i månaden för de två flockar jag hade. Samt burar etc som behövs. 
Onödig kostnad om man bara har en kp som ska ha mat 1-2 gånger i månaden.

1275
1725
Falk:
Känns en aning overkill att föda upp foderdjur för 1st  kp.

4
0
Stephenie:
tack för utförligt svar, helt klart köpa möss! 

Medlem i SHF
294
662
viper66:
Det är absolut inte overkill att föda upp foder oavsett antal rovdjur.
Man får en helt annan insikt i hur bytesdjuren har levt och mått ända fram till avlivning. 

Du vet exakt hur länge bytesdjuren har varit frysta.

Du har ständig tillgång till foder.

Du behöver inte förvara bytes djur i frysen i ett år. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild