Nybörjare vill ha hjälp för kommande eldskink

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Friggo:
Hej alla,
Jag har blivit helt såld på denna vackra ödla och bestämt att det är den sorten jag vill ha.

För att ge den blivande ödlan ett bra liv skulle jag vilja ha lite råd av de som tidigare har erfarenheter.

Planen som jag har just nu är att införskaffa ett terrarium och inreda detta så som jag vill ha det med det bottenmaterialet jag vill ha, växter osv. Ha detta i full drift utan ödla för att hålla kolla att allt fungerar med luftfuktighet och temperatur. När detta väl är i ordning kommer ödlan införskaffas.

Det som jag undrar just nu är:

1. Antal ödlor. Jag tänkte mig 2st i samma terrarium, en hona och en hane. Hur fungerar det eventuell äggläggning? Går det hantera på samma satt som jag gör med fåglarna dvs plocka bort äggen?
Är det rätt att ha hona hane eller bör jag  satsa på hona/hona, hane/hane eller rent av själv?

2.Storlek på terrariet. Jag kommer följa L80 men blir inte klok på måtten. Jag jämför med 31-40 cm storlek på ödlan så har jag lite marginal att gå på:
*Minsta tillåtna yta:0,64 m²,
*Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållnin: 0,32 m².
*Minsta höjd: 0,4 m
Finns det någon min längd/bredd? Om så, vad är denna?

3. Hur gör ni för att kontrollera värmen för "hotspoten" under värmelampan?

Tack på förhand :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild