Trypto skrev:
Jag är inte så insatt i detta, men så vitt jag har blivit lärd (vilket är väldigt grundläggande) skiljer man på ektotermer och endotermer.
Endotermer dvalar (hibernerar), vilket innebär att de aktivt sänker sin kroppstemperatur/ämnesomsättning och sover (de sover alltså djupt och vaknar inte upp då och då) under en lång tidsperiod (t. ex. björnar). Detta är ett sätt för många djur, exempelvis gnagare, att överleva vintern.
Ektotermer (t. ex. reptiler) brumerar, och då söker de sig till en plats som är lite varmare än den för kalla omgivningen (typ gräver ner sig) och ämnesomsättningen sänks som ett resultat av att miljön fortfarande är för kall, men iom att de är nedgrävda överlever de utan problem med sänkt ämnesomsättning. Skillnaden är väl att brumering inte behöver vara något långvarigt tillstånd, utan djuren kan som du beskriver börja röra sig och t. ex. söka upp vatten och liknande, på dagar som är varmare.
Hon söker sig under en "klipphylla" där det inte är lika varmt som den varma sidan, men det är dock varmare än den kalla sidan, svårt att beskriva, men hoppas du förstog :)
huckerby skrev:
Jag satt häromdagen & läste om just detta & försökte sätta mig in. Hibernation läste jag om på engelska sidor & det verkade användas för de båda orden. Men det är möjligt det var fel & det är även möjligt det på engelska används annorlunda?
Det gör det inte enklare att hålla isär om det står lite olika runtom.
Det var anledningen till att jag tog med alla 3 i min tråd eftersom det inte var så enkelt att läsa sig till & bena ut.
Däremot om man samtidigt beskriver vad tanken är samt temperaturer så framgår det ju mer vad man är ute efter.
Men det bästa är ju såklart att man använder rätt ord på rätt plats.
Bra att ämnet togs upp.
ordet "Hibernation" används, vad jag vet, om att djuret går i en faktiskt Dvala. En bekant till mig från England, skrev att hennes ormar har gått i dvala ( My snakes are now in "Hibernation" I'll probably don't see them in a few months) Också lite förvirrande, eftersom vi i vissa lägen tydligen använder oss av ordet hibernation i båda fallen.
Tropfrog skrev:
Endotermer= varmblodiga djur.
Exoterm= växelvarma djur.
Förvirrande att jänkarna använder samma ord för burmering och dvala, men det är bara att vänja sig
Mvh
Magnus
Ödlorna går ju då under termen Exoterm, eftersom de är växelvarma. Och när det gäller min, så Brumerar hon väl egentligen, eller går i "halvdvala" som jag har sagt till de som har frågat varför hon ligger som hon ligger halvvägs nedgrävd och, som en del har trott, ser död ut.
Just nu är hon vaken sedan ett par dagar tillbaka, pigg alert och tigger mat så fort hon ser mig i närheten av terrariet eller dubiabehållaren som står i hennes synkrets ;) Hon verkar inte ha några planer på att gå och lägga sig igen, inte just nu i varje fall.