Miner-all pulver räcker?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
1
Erikssons:
Hej, så har för nuläget inga reptiler hemma. Men då jag faschinerats av dem så mycket på mina resor i det vilda så funderar jag på att skaffa hem en taggsvansvaran. Är välmedveten om det stora terrariet den ska bo i, ansvaret och ingen hantering mer än vid städning. Har förstått att dessa är frågor som är väldigt viktiga inom hobbyn trots att vissa tycks ha olika åsikter. Har läst på om dem i snart 6 månader, så är inte bråttom. Vill ha all information redo innan inskaffning.

Hur som haver,

Min fråga kretsar alltså kring dess pulver tillskott.
När jag matar eventuellt då min taggsvansvaran (vuxen), har jag läst att 2-3 stora kackerlackor varann dag blir bra. Men hur gör man angående pulver tillskottet? Vet att de tydligen behöver både calcium och vitaminer/mineraler. Med d3 men inte för mycket heller, för annars ska den få något Metabolic bone disease grej som är väldigt skadligt (Rätta mig om jag har fel).
Vilket pulver ska jag ge den och hur ofta?
Skulle det räcka att mata varanen med miner-all vid varje matnings tillfälle? Länkar produkten jag hittat nedan.
herperschoise.se/product.html/miner-all-1?category_id=37

Tacksam för svar,
Eriksson

5479
4193
Tropfrog:
Förutom vitaminpudring av maten så är det viktigt vad dubian har fått för mat innan den själv blir det. Detta kallas på vårt språk gut loading. Sök på artnamn plus det på Google så får du nog bra svar på det.

Vitaminpulver är viktigt, ja. Men för solande ödlor är det ännu viktigare med bra ljus för att förebygga mbd. 

Jag har ingen erfarenhet av varken ödlan eller pulvret du länkar till. Men du får säkert mer svar snart.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Miner-all är toppen, komplettera med vitaminer jag har brukar köra exoterras.
Jag tror inte du behöver oroa dig för att det blir för mycket d3 om du bara använder pulver produkterna, som jag förstått det så är risken för "d3 överdos" endast aktuell när man hade d3 droppar. 
Och som vanligt när man har solande ödlor så är bra ljus ett måste 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild