Ögonfrans-/ Gargoyle terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

27
8
AndersTo:
Hej!

Har startat upp ett terrarium med måtten 70x50x70.

Det är ett gammaldags glasterrarium med aluminiumlister och skjutdörrar i glas.
Ventilationsgallret på toppen är ganska smalt och på framsidan saknas det ventilansgaller.

Har en substratblandning bestående av sphagnummossa, kokosfiber, pimpsten och kolgranulat.

Jag har planterat en hel del växter.

Nu till min fundering. Enligt min digitala hygrometer (billig från Biltema) så är tempen runt 22 och luftfuktigheten 95%.
Sprayade rejält med vatten i förrgår. Igår och idag endast vid ett tillfälle och då väldigt lite.
Förmodligen så är hygrometern inte helt korrekt men jag tror ändå att luftfuktigheten är väldigt hög. Mossan är våt och det känns fuktigt när man stoppar in huvudet.

I framtiden skulle jag vilja ha en, eller flera, geckos här. Men luftfuktigheten borde väl ställa till med bekymmer?

Jag tror att avsaknaden av ventilationsgaller framtill gör att luften står stilla.

Terrariet står i min källare. Luften här värms upp av en luftvärmepump. Enligt hygrometern är det 60% luftfuktighet där nere.

mvh
Anders

5479
4193
Tropfrog:
Japp, låter som för dålig ventilation.

Det finns två sätt att lösa det på:

1:passiv ventilation. Ordna med ett ventilationsgaller till lågt i framkant eller i sidorna. Den ruta som ventileras kommer att ha mindre imma, så framkant är oftast att föredra.

2: aktiv ventilation. Ordna fläktar som driver luft in i terrariet via befintligt galler. De flesta datorfläktar går att hastighetsreglera via spänning.

Mvh
Magnus 

27
8
AndersTo:
Tropfrog skrev:
Japp, låter som för dålig ventilation.

Det finns två sätt att lösa det på:

1:passiv ventilation. Ordna med ett ventilationsgaller till lågt i framkant eller i sidorna. Den ruta som ventileras kommer att ha mindre imma, så framkant är oftast att föredra.

2: aktiv ventilation. Ordna fläktar som driver luft in i terrariet via befintligt galler. De flesta datorfläktar går att hastighetsreglera via spänning.

Mvh
Magnus 

Hmmm, får nog bli alternativ 2. Annars får jag ta bort allt och börja om.

Annars kanske det får bli en ren växtburk (förutom hoppstjärtarna som lever där)

5479
4193
Tropfrog:
AndersTo skrev:

Hmmm, får nog bli alternativ 2. Annars får jag ta bort allt och börja om.

Annars kanske det får bli en ren växtburk (förutom hoppstjärtarna som lever där)

De flesta växter mår bra av god ventilation. Med dålig ventilation och hög luftfuktighet kommer också problem med mögel och imma. Så även om växterna klarar sig blir det sällan särskilt trevligt att titta på.

Mvh
Magnus 

27
8
AndersTo:
Ja det kan ju mögelproblem. Även om en hel del växter klarar av helt slutna system med 95-100% luftfuktighet hela tiden.

Såg att det fanns en färdig fläktlösning på dusk.se. Dock verkar den inte vara ställbar. Men man kan ju köra den på timer under natten.

5479
4193
Tropfrog:
AndersTo skrev:
Ja det kan ju mögelproblem. Även om en hel del växter klarar av helt slutna system med 95-100% luftfuktighet hela tiden.

Såg att det fanns en färdig fläktlösning på dusk.se. Dock verkar den inte vara ställbar. Men man kan ju köra den på timer under natten.

Jo det finns växter som klarar slutna system. Oftast med hoppstjärtar som håller mögeltillväxten borta.

Dusks fläktar är med 99% säkerhet möjlig att reglera med spänning. Egentligen är det bara en vanlig datorfläkt med fästen på. Jag gjorde min egen, kolla min tråd "regnskog".

Timer är bra att ha oavsett.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild