Tjenare tjenare.
Sähär ligger det till. Jag har en hona hemma, och tänkte skaffa mig en hane till henne (inte för att bo ihop utan bara för parning). Jag bokade honom av en användare här (han har varit såpass jobbig att jag tänkt ge honom dåligt omdöme men vill bli säker på om det är något fel på geckon först) i våras, haft kontakt över sommaren för att nu till södertälje fixa transport via en zoobutik. Värt att tillägga är att personen var upptagen på mässdagen, men en anhörig skulle dit och tog med sig geckon, så om jag får gissa så har han varit i den burken frånn TIDIGT på morgonen. Men är ej säker.
Oavsett vid 22:00 (tänk hur länge han suttit i burken) hämtad jag honom och fy fan vad besviken jag blev. Burken var helt kruttorr och jätteliten (han fick knappt plats raklång på diagonalen, trots att han var svanslös!). Jag plockade upp honom och satte honom i ett litet karantänsterrarie (med hushållspapper som byts dagligen och simpel inredning). Men han reagerade knappt när jag tog upp honom, och var extremt slö. Dagen efter (måste ju dagligen byta pappret vilket inkluderar hantering tyvärr) var han piggare, kanske helt enkelt var CGD:n och vattnet som gjorde susen. Han hade suttit med huvudet vinklat uppåt i burken för att få plats (han fick plats på diagonalen men han ville inte ligga så). Han satt så ett par timmar efter att ha kommit hem, som om han hade nackspärr. Han verkade även uttorkad (vilket inte förvånar mig, den burken liksom), han drack flera timmar efter att ha kommit till mig. Jag vet inte om han varit i torrt klimat innan eller om det bara var transporten. Jag fick antydan att han var undernärd men jag har bara haft en ögonfrans personligen så har nog inte ögat. Men jag tror inte jag missminner mig så värst.
Han kan inte heller klättra på glas, alls!? Idag (tisdag) gick det lite "bättre" dock, i lördags så halkade han totalt, nu fick han lite fäste och trillade sedan. Hörde någonstans att om de ej får fäste är det för torrt. Min teori är att han kanske har gått for torrt för länge och det börjar återställa sig sakta men säkert, men det är en teori från mig som haft en ögonfrans i mitt liv, en som aldrig haft hälsoproblem och såntdär. Eller så har jag helt fel?
Har han som sagt på småfuktigt hushållspapper (sprayar ofta för att hålla fukten i luften bra) men har inte sett bajs ännu, men han åt massa CGD redan i lördags. Fast det kanske bara är att de har låg ämnesomsättning, min hona har jag ju matat ofta och hon har bajsat ofta, men vet inte om bajset är från senarste matningen eller två matningar sedan.
I tidigare hem har han bott ihop med en till hane och en hona samtidigt och varit den ej dominanta hanen. Kanske kan förklara hans vikt. Säljaren säger även att han ej äter så mycket CGD utan föredrar syrsor och mjölmask. Ska nog köpa mjölmask så han kan gå upp i vikt lite. Hos mig har han dock glufsat i sig det glatt.
Svansen var askonstig, men tror inte det är något konstigt, men har jag fel så säg till.
Nu till mina frågor.
1. Vad är det för fel på honom, eller är det jag som är supernojig?
2. Om han är undervikt, är det särskilda vitaminer typ som behövs eller är det bara att mata på lite extra?
3. Om vi säger att jag får han att komm tillbaka till bra vikt och hälsa och sånt, skulle det då om ett par år vara en möjlighet att para ändå eller blir det något ärftligt? Tror svaret är ja och att jag kan lägga ner avelsplaner, men kan ju alltid kolla. Annars får han väl bara bo i sitt terrarium och få leva ett så bra liv som möjligt här hemma.
4. Köpte honom bara som en dalmatin, och han var helgul utan någar mönster. Nu är han som ni ser brun, säljaren säger att han kan skifta färg ibland. Men är det bara patternless dalmantin (med väldigt få prickar)
På bilden är dagen efter hemkomst (vilket var i lördags nu) och han har ätit mycket CGD, känns som att han blev tjockare bara av det. Han ska vara 1-2 år enligt annonsen (specifikt och bra...) och redan fått ungar. Jag har liten hand. Kan mäta honom om det är intressant. Ska även gräva fram den lilla vågen, har den i någon gömma någonstans här hemma.
Plockar ut honom dagligen eftersom jag byter pappret, så kan fixa bilder på vad som helst som är intressant för er. Försöker hålla det så stressfritt som möjligt och det är under en minut som jag sätter honom på en krukväxt medans jag rengör. Kanske inte det mest stressfria, blir ju en del störning men hans terrarium är ju i djurrummet och med allt detta vill jag vara noga med karantän.
Vad har jag lärt mig? Om jag vill köpa ett djur online så ska jag be om mer uppgifter om det, tydligare bilder osv. På typ mässor kan man ju bara se så den verkar aktiv, ser tjock och fin ut osv. Nu har jag lärt mig det och ska göra det bästa av situationen.
Ha en bra dag, om ni nu orkat läsa ända hit
//Emanuel