Ögonfransgecko, tror det är (många) fel på honom

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Tjenare tjenare.

Sähär ligger det till. Jag har en hona hemma, och tänkte skaffa mig en hane till henne (inte för att bo ihop utan bara för parning). Jag bokade honom av en användare här (han har varit såpass jobbig att jag tänkt ge honom dåligt omdöme men vill bli säker på om det är något fel på geckon först) i våras, haft kontakt över sommaren för att nu till södertälje fixa transport via en zoobutik. Värt att tillägga är att personen var upptagen på mässdagen, men en anhörig skulle dit och tog med sig geckon, så om jag får gissa så har han varit i den burken frånn TIDIGT på morgonen. Men är ej säker.

Oavsett vid 22:00 (tänk hur länge han suttit i burken) hämtad jag honom och fy fan vad besviken jag blev. Burken var helt kruttorr och jätteliten (han fick knappt plats raklång på diagonalen, trots att han var svanslös!). Jag plockade upp honom och satte honom i ett litet karantänsterrarie (med hushållspapper som byts dagligen och simpel inredning). Men han reagerade knappt när jag tog upp honom, och var extremt slö. Dagen efter (måste ju dagligen byta pappret vilket inkluderar hantering tyvärr) var han piggare, kanske helt enkelt var CGD:n och vattnet som gjorde susen. Han hade suttit med huvudet vinklat uppåt i burken för att få plats (han fick plats på diagonalen men han ville inte ligga så). Han satt så ett par timmar efter att ha kommit hem, som om han hade nackspärr. Han verkade även uttorkad (vilket inte förvånar mig, den burken liksom), han drack flera timmar efter att ha kommit till mig. Jag vet inte om han varit i torrt klimat innan eller om det bara var transporten. Jag fick antydan att han var undernärd men jag har bara haft en ögonfrans personligen så har nog inte ögat. Men jag tror inte jag missminner mig så värst.

Han kan inte heller klättra på glas, alls!? Idag (tisdag) gick det lite "bättre" dock, i lördags så halkade han totalt, nu fick han lite fäste och trillade sedan. Hörde någonstans att om de ej får fäste är det för torrt. Min teori är att han kanske har gått for torrt för länge och det börjar återställa sig sakta men säkert, men det är en teori från mig som haft en ögonfrans i mitt liv, en som aldrig haft hälsoproblem och såntdär. Eller så har jag helt fel?

Har han som sagt på småfuktigt hushållspapper (sprayar ofta för att hålla fukten i luften bra) men har inte sett bajs ännu, men han åt massa CGD redan i lördags. Fast det kanske bara är att de har låg ämnesomsättning, min hona har jag ju matat ofta och hon har bajsat ofta, men vet inte om bajset är från senarste matningen eller två matningar sedan. 

I tidigare hem har han bott ihop med en till hane och en hona samtidigt och varit den ej dominanta hanen. Kanske kan förklara hans vikt. Säljaren säger även att han ej äter så mycket CGD utan föredrar syrsor och mjölmask. Ska nog köpa mjölmask så han kan gå upp i vikt lite. Hos mig har han dock glufsat i sig det glatt.

Svansen var askonstig, men tror inte det är något konstigt, men har jag fel så säg till.

Nu till mina frågor.
1. Vad är det för fel på honom, eller är det jag som är supernojig?
2. Om han är undervikt, är det särskilda vitaminer typ som behövs eller är det bara att mata på lite extra?
3. Om vi säger att jag får han att komm tillbaka till bra vikt och hälsa och sånt, skulle det då om ett par år vara en möjlighet att para ändå eller blir det något ärftligt? Tror svaret är ja och att jag kan lägga ner avelsplaner, men kan ju alltid kolla. Annars får han väl bara bo i sitt terrarium och få leva ett så bra liv som möjligt här hemma.
4. Köpte honom bara som en dalmatin, och han var helgul utan någar mönster. Nu är han som ni ser brun, säljaren säger att han kan skifta färg ibland. Men är det bara patternless dalmantin (med väldigt få prickar)

På bilden är dagen efter hemkomst (vilket var i lördags nu) och han har ätit mycket CGD, känns som att han blev tjockare bara av det. Han ska vara 1-2 år enligt annonsen (specifikt och bra...) och redan fått ungar. Jag har liten hand. Kan mäta honom om det är intressant. Ska även gräva fram den lilla vågen, har den i någon gömma någonstans här hemma.

Plockar ut honom dagligen eftersom jag byter pappret, så kan fixa bilder på vad som helst som är intressant för er. Försöker hålla det så stressfritt som möjligt och det är under en minut som jag sätter honom på en krukväxt medans jag rengör. Kanske inte det mest stressfria, blir ju en del störning men hans terrarium är ju i djurrummet och med allt detta vill jag vara noga med karantän. 

Vad har jag lärt mig? Om jag vill köpa ett djur online så ska jag be om mer uppgifter om det, tydligare bilder osv. På typ mässor kan man ju bara se så den verkar aktiv, ser tjock och fin ut osv. Nu har jag lärt mig det och ska göra det bästa av situationen.

Ha en bra dag, om ni nu orkat läsa ända hit

//Emanuel

5479
4193
Tropfrog:
Nej usch vad tråkigt. Men det positiva är väl att den har kommit till ett bra hem.

Jag har ju mindre erfarenhet av arten än dig. Men tänker ändå att det var bra att den kom iväg ifrån sin gamla miljö där den varit dominerad av en annan hanne. Att den äter ordentligt med cgd tyder på att den har det bättre nu. Jag tror att det är fullt möjligt att både få den att äta upp sig ordentligt och även avla på i framtiden. Svält brukar inte påverka genetiken och djur vill föröka sig.

Hoppas att du får bättre hjälp av någon med mer erfarenhet. Men risken är att det inte finns så många här som har erfarenhet av djur i så dåligt skick. De flesta här köper djur i gott skick och sköter dem så att det aldrig händer.

Oavsett hoppas jag att det går bra och att vi får se uppdateringar på såväl frisk hanne och så småningom frisk avkomma.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Nej usch vad tråkigt. Men det positiva är väl att den har kommit till ett bra hem.

Jag har ju mindre erfarenhet av arten än dig. Men tänker ändå att det var bra att den kom iväg ifrån sin gamla miljö där den varit dominerad av en annan hanne. Att den äter ordentligt med cgd tyder på att den har det bättre nu. Jag tror att det är fullt möjligt att både få den att äta upp sig ordentligt och även avla på i framtiden. Svält brukar inte påverka genetiken och djur vill föröka sig.

Hoppas att du får bättre hjälp av någon med mer erfarenhet. Men risken är att det inte finns så många här som har erfarenhet av djur i så dåligt skick. De flesta här köper djur i gott skick och sköter dem så att det aldrig händer.

Oavsett hoppas jag att det går bra och att vi får se uppdateringar på såväl frisk hanne och så småningom frisk avkomma.

Mvh
Magnus 

Tack för ett svar iaf.

Men tänkte på det du sa med att svält inte påverkar genetiken så googlade jag och det stod att på åtminstone människor kan det påverka på olika sätt. nu är det ju helt olika djurgrupper men tänkte att det nog borde påverka lite ändå på något sett. Hittade dock inte när jag sökte på reptiler utan allt verkade som däggdjur.

5479
4193
Tropfrog:
Jo, det stämmer nog på däggdjur. Men då rör det sig om ganska så kraftigt svält under lång tid. Jag är som sagt inte experten, men inte tycker jag att det ser ut att vara så allvarligt. Jag har sett skräckexempel som är mycket värre. Revbenen framgår inte tydligt ännu, då har det inte gått så långt tänker jag......Och hoppas på.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Jo, det stämmer nog på däggdjur. Men då rör det sig om ganska så kraftigt svält under lång tid. Jag är som sagt inte experten, men inte tycker jag att det ser ut att vara så allvarligt. Jag har sett skräckexempel som är mycket värre. Revbenen framgår inte tydligt ännu, då har det inte gått så långt tänker jag......Och hoppas på.

Mvh
Magnus 

Mycket möjligt att du har rätt. Revbenen kan man se nu hyfsat tydligt men blev otydligt på bilden, knappt nu längre (nu har det ju bara gått 3 dagar...) heller.

Tror du man måste ge några särskilda tillskott eller bara mata på? Ska köpa mjölmask till han när jag hinner.

9
8
Mariana4:
EmanuelKarl skrev:

Mycket möjligt att du har rätt. Revbenen kan man se nu hyfsat tydligt men blev otydligt på bilden, knappt nu längre (nu har det ju bara gått 3 dagar...) heller.

Tror du man måste ge några särskilda tillskott eller bara mata på? Ska köpa mjölmask till han när jag hinner.

Satsa på att göda den med dubia före att ge den mjölmask, dubia ger betydligt mer näring och framför allt protein. Mjölmask ska vara mer då och då. Näringsmässigt sägs att Pangea ger fullgott näringsvärde, och din äter ju det med god aptit tydligen (grattis, det gör inte min!) - , men i det här fallet så kan du pudra dubia/insekterna extra med D3 calcium pulver. Med mycket omvårdnad, näring och rätt levnadsmiljö så kommer den troligen snart må bra igen. Lycka till!

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Är ingen expert, men som skrivet ovan, så är det bättre att ge dubianymfer med tanke på näringsinnehåll. Pudra med kalk och vitaminer när du ger dubia, annarts så är det perfekt sammansatt näringsinnehååll i både CGD och Pangea

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Mariana4 skrev:

Satsa på att göda den med dubia före att ge den mjölmask, dubia ger betydligt mer näring och framför allt protein. Mjölmask ska vara mer då och då. Näringsmässigt sägs att Pangea ger fullgott näringsvärde, och din äter ju det med god aptit tydligen (grattis, det gör inte min!) - , men i det här fallet så kan du pudra dubia/insekterna extra med D3 calcium pulver. Med mycket omvårdnad, näring och rätt levnadsmiljö så kommer den troligen snart må bra igen. Lycka till!

Tänkte att det faktum att mjölmask ger fett att han kan få lite, men har ju dubior och du har säkert rätt. Han åt inte från skålen jag ställde in, men har ju inte testat allt ännu. Har nog bara matat honom  en gång av varje sorts pangea, men han åt mest av mango banan, och det gör alla mina geckos. 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Kan tillägga att hans bajs (han bajsade idag) stinker asmycket, min har alltid varit luktfri.

5479
4193
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:
Kan tillägga att hans bajs (han bajsade idag) stinker asmycket, min har alltid varit luktfri.

Din är inte relevant att jämföra med ;)

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild