nybörjar ödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
0
Hallen123:
Jag skulle vilja skaffa en ödla änteligen.
DÅ skulle jag vilja veta om det finns någon ödla som är allätare och lättskött.
inte förstor:)

5479
4193
Tropfrog:
Allätare blir nog svårt. Jag känner inte till någon. Men arterna som äter frukt och insekter är väl det närmaste. Jungfrugeckos och ögonfransgecko är lämpliga nybörjardjur.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Hallen123 skrev:
Jag skulle vilja skaffa en ödla änteligen.
DÅ skulle jag vilja veta om det finns någon ödla som är allätare och lättskött.
inte förstor:)

Börja med att läsa igenom alla skötselråden.

Jag kan ge dig lite tips. Leopardgecko och ögonfransgecko (leopardgeckon äter bara insekter) är de överlägset lättaste och vanligaste ödlorna. Sedan finns det ett antal i samma prisklass och en del lätta arter som är lika lätta, mer om det sedan. Ingen av dom kräver särskild UVB, är känsliga eller kräver något annat "särskilt". Självklart har be behov och sina egna skötselkrav, men inget svårt. Det enda är att ögonfransen vill ha typ medelhög fuktighet (daglig sprayning rätt rejält). 
Dessa är rätt små. Till en ögonfransgecko räcker ett 46*45*60 och till en leopardgecko hade jag rekommenderat t.ex ett 90*45*45. Något som är viktigt är att om du har så litet till en ögonfrans bör du använda hela volymen, alla tom luft är meningslöst för annat än estetiska skäl, geckon kan inte flyga. Därför jag jag hellre större och kan inreda snyggt och inte behöva trycka ihop allt för att geckon ska få utrymme.

MEN dessa ödlor är rätt stillsamma, eftersom de ej ska hanteras och är nattaktiva så är de rätt tråkiga i vissas ögon när de sover hela dagen. 

Så jag tycker t.ex om Hemidactylus platyurus (dock till 90% insektsätare, de tar lite CGD ibland) då de skuttar en del dagtid. Men är väldigt skygga, man måste vara försiktig med att få dom att inte vara rädda för mig (om jag en gång råkat skrämma dom är dom rädda i en vecka) och de är snabba så in i pipsvängen, jagade dom i halva lokalen när jag skulle köpa dom. De kräver även fuktigare och en värmeplats till skillnad från ögonfransar.

Men jag hade velat ha en dvärgskäggis eller annat dagaktivt. Då krävs UVB-ljus vilket den billigaste metoden är med en HID-lampa. När man köper den krävs en ballast för typ 1000 kr och själva lampan för ca 500kr. Sedan måste du byta lampan typ varje år. Vet ej om du behöver någon lysramp med, tror det. De är nog lite roligare enligt mig.

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Allätare blir nog svårt. Jag känner inte till någon. Men arterna som äter frukt och insekter är väl det närmaste. Jungfrugeckos och ögonfransgecko är lämpliga nybörjardjur.

Mvh
Magnus 

Dvärgskäggis? Skäggis tror jag att TS skulle kalla för stor.

5479
4193
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:

Dvärgskäggis? Skäggis tror jag att TS skulle kalla för stor.

Jo, undrar varför jag glömde den? Kanske för TS tydligt är nybörjare ;)

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:

Jo, undrar varför jag glömde den? Kanske för TS tydligt är nybörjare ;)

Mvh
Magnus 

Skulle nog fungera till en nybörjare om man har högre budget på lampor och lite mer plats än största exo terra, som jag sa är det enligt mig ett roligare alternativ än leopardgeckos.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild