Flera olika djur i samma vivarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Crazychrizz:
Nybörjare och äger ingen ödla nu, men har precis köpt ett terrarium på 90x45x90. Och tänkte börja med ögonfransgecko. Är det några djur som man kan ha i samma terrarium? Tänkte spontant på pilgiftsgroda eftersom de verkar dela samma miljö och temp. De lever i olika nivåer på terrariumet. Eller är blandning av arter inget man gör alls? Eller finns det andra arter som passar ihop? 
Mvh
Christian 

5479
4193
Tropfrog:
Normalt sett rekommenderar man inte nybörjare att blanda arter. Reptiler är solitära djur. Det finns massor av kombinationer som inte fungerar och bars ett fåtal som eventuellt gör det. Om man behöver ställa frågan så är man inte tillräckligt påläst och bör inte försöka. En kombination som funkar hos en person kan vara en katastrof hos en annan.

Ditt exempel på pilgiftsgrodor är ingen bra idé. De delar inte samma miljö och det finns arter som skulle kunna bli mat.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Kolla in jungfrugecko och pilgift. En av de mindre kontroversiella blandningarna som har varit rätt så beprövade, och största problemet är att jungfruarna kan vara aggressiva mot varandra om de inte är släkt tydligen. Jag planerar detta i mitt 90*45*90 (Phyllobates vittatus, jungfrugecko och kanske någon mer). Precis som tropfrog säger delar grodorna och ögonfransar inte ens samma klimat. Jag har Hemidactylus platyurus och Dendrobates leucomelas Guyana banded ihop. Geckorna är lite osams under parningssäsong och väldigt territoriella. Grodorna bryr dom sig inte om och de vistas inte ens nära marken. Hade nog egentlige velat ha större till dom (har 45*45*60 nu så väldigt litet) men det fungerar.

Men som Magnus sa om du behöver fråga är du antagligen inte tillräckligt. Lite smått erfarenhet av åtminstone liknande arter bör du nog också ha.

2
0
Crazychrizz:
Som sagt, är ju nybörjare så vill ju veta innan man gör något dumt :). Tack för bådas svar. Då vet jag, känns som det är bäst att börja med en ödla för att få lite erfarenhet då :). 
Hade ju planerat bara ha en ödla i oavsett art såklart. Eftersom de lever solitärt. 
emanuelkarl. Okej så det funkar för dig, coolt. Men har du fler geckos i samma eller olika för att sen föra ihop under parning? 

Återigen tack för svaren

Mvh
Christian 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Crazychrizz skrev:
Som sagt, är ju nybörjare så vill ju veta innan man gör något dumt :). Tack för bådas svar. Då vet jag, känns som det är bäst att börja med en ödla för att få lite erfarenhet då :). 
Hade ju planerat bara ha en ödla i oavsett art såklart. Eftersom de lever solitärt. 
emanuelkarl. Okej så det funkar för dig, coolt. Men har du fler geckos i samma eller olika för att sen föra ihop under parning? 

Återigen tack för svaren

Mvh
Christian 

Jag har en trio på en hane och två honor. Insåg att de var rätt aggressiva så tänkte separera men sedan har allt lugnat ner sig. Så får se om det bara är parningstid eller konstant bråk som pausade ett tag nu. Separerar såklart om det är det sistnämnda.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild