Lindus skrev:
6.KAN en skäggis må bra även om vi inte köper en "kompis" direkt? Jag är hemma hela dagarna alltid! Så jag kommer att finnas som sällskap....
Skulle snarare säga att du inte bör ha dom tillsammans. En ensam skäggagam kräver 0,9 (1,8 om den blir över 50 cm vilket är ganska vanligt) m2 bottenyta. Men till två skulle jag ha mycket större. Nog för att storlekskraven kanske tillåter det, men finns väl något mer om att territoriella arter/hanar bland arter där hanar är territoriella ej ska has tillsammans om terrariet inte rymmer två revir. Skäggagamer rör sig väl på någon kvadratkilometer i det vilda, de kanske inte har det helt för sig själv men fortfarande mer yta än de flesta bostadshus.
Ditt sällskap är inte heller av något större värde. Ödlor ÄR smartare än många tror men att ta ut som för att utforska lägenheten/gosa är ej att rekommendera. Reptiler blir stressade av hantering, även en kvart på kvällen. 10 grader kallare är kanske inte mycket för oss, men för en ödla som är naken och växelvarm (har samma temperatur som omgivningen) är det det. Sedan läser många deras kroppsspråk fel. Om de t.ex blundar njuter de inte, utan de försöker skydda ögonen. Om de krafsar på rutan är det förmodligen något fel i terrariet och de förstår inte att klimatet är värre utanför.
Ödlor må vara smarta men bör fortfarande betraktas som en akvariefisk. Sedan om man tycker 0,9 m2 är för lite för den att röra sig på är lösningen inte att ta ut den i kallt klimat och stressa den (läsa kroppsspråket fel) utan ett större terrarium.
Inget ovanligt, men hands up så du inte köper en skäggis som ett gosedjur och tröttnar när du läser att de trivs bäst i terrarium, eller helt enkelt stressar den i onödan.