Bigmacc skrev:
asså jag har köpt en liten träd pyton på 5 månader som är ett helvete att mata, ska jag mata den så måste jag släppa pinkin i exakt -samma sekund som sen hugger för annars så tar den inte musen, alltså den biter inte sig fast, o just nu på senaste så visar den intresse men sen skiter i de, ska man behöva tvångsmata eller vad gör man?
Tacksam för svar
Hej!
Du skriver att den inte biter fast i bytet när du försöker mata den. För mig låter det som att den hugger av defensivitet.
Det stämmer att juveniler (och GTP överlag) kan vara lite känsliga, men de är mer känsliga för övermatning än motsatsen. Håller med Jonas_ - tvångsmatning är definitivt inte aktuellt, inte på en 5 månader gammal chondro. De är väldigt ömtåliga, och risken är stor att den skadas. Låt den vara typ en vecka mellan matningsförsöken istället, skulle jag säga.
Sen undrar jag hur det är med inredning i burken. Finns det växter (plast eller riktiga) och sånt som gör att ormen kan känna sig trygg? De är ju display-djur, absolut, men de behöver samtidigt ha lite lövverk och dylikt för att de inte ska känna sig för exponerade, och bli stressade av det. 29-29,5 grader på varma sidan, eller? Det låter i sin ordning, men finns det gradient så att ormen kan temperaturreglera? Hur är det på kalla sidan?
Du har kanske redan prövat detta, men jag har funnit att man måste se till att maten är ordentligt uppvärmd för att de ska äta. Sannolikheten att den visar intresse för något som håller vanlig rumstemperatur är ganska låg. Det är bättre om bytet håller en temperatur på 36-40 grader. Man kan även pröva att göra ett litet hål i huvudet på pinkien; lukten av blod kan bidra till att trigga matresponsen.
Hoppas det kan vara till någon hjälp!