Skäggagamspar AKUT HJÄLP!!!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
4
Lazaros84:
Köpte ett par för ca två månader sedan, dom är ca 3-4 år gammla. 
Allt fungerarade super bra första två veckorna.
Både honan och hannen var super aktiva plötsligt drog sig honan undan och halvt grävt ner sig. Hon har legat på samma ställe i snart 1,5 månader.
Blev orolig efter första veckan då jag aldrig sätt henne dricka vatten så jag trode att hon var uttorkad.
Fyllde då en balja med fingervarmt vatten och satte henne i den. Försökte stimulera hennes drickande genom att droppa vatten över näsan på henne och det fungerade . Hon drack och sen bajsade hon riktigt mycket. Har nog aldrig sett en skäggagam bajsa så.. Jag torkade av henne och satte henne i terrariumet och det första hon gör är att gå till sin hörna och gräva ner sig igen.. Hon har legat där nu i ca 1,5 månad.. Kan hon brumera och inte hannen eller är hon sjuk?  Har provat att ta ut henne och mata men hon vägrar att äta.. Hon bara går iväg till den närmaste hörnan och lägger sig platt.
Så fort jag lägger in henne i terrariumet så går hon till sin hörna och gräver ner sig. Hon har ca 25 grader där hon ligger.
Kan dessvärre inte släcka ner till henne så temperaturen går ner ytligare då hannen går där och jag har tyvärr inte plats att flytta han om hon skulle brumera.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Lazaros84 skrev:
Köpte ett par för ca två månader sedan, dom är ca 3-4 år gammla. 
Allt fungerarade super bra första två veckorna.
Både honan och hannen var super aktiva plötsligt drog sig honan undan och halvt grävt ner sig. Hon har legat på samma ställe i snart 1,5 månader.
Blev orolig efter första veckan då jag aldrig sätt henne dricka vatten så jag trode att hon var uttorkad.
Fyllde då en balja med fingervarmt vatten och satte henne i den. Försökte stimulera hennes drickande genom att droppa vatten över näsan på henne och det fungerade . Hon drack och sen bajsade hon riktigt mycket. Har nog aldrig sett en skäggagam bajsa så.. Jag torkade av henne och satte henne i terrariumet och det första hon gör är att gå till sin hörna och gräva ner sig igen.. Hon har legat där nu i ca 1,5 månad.. Kan hon brumera och inte hannen eller är hon sjuk?  Har provat att ta ut henne och mata men hon vägrar att äta.. Hon bara går iväg till den närmaste hörnan och lägger sig platt.
Så fort jag lägger in henne i terrariumet så går hon till sin hörna och gräver ner sig. Hon har ca 25 grader där hon ligger.
Kan dessvärre inte släcka ner till henne så temperaturen går ner ytligare då hannen går där och jag har tyvärr inte plats att flytta han om hon skulle brumera.

Då det är solitära djur bör de inte gå i samma terrarium förutom vid parning.
Honan vill uppenbarligen brummera så det är bara låta henne göra det.

Skäggisar får oftast i sej tillräckligt med vätska genom sin mat, så det är inte speciellt vanligt att de dricker.

6
4
Lazaros84:
Flyers90 skrev:

Då det är solitära djur bör de inte gå i samma terrarium förutom vid parning.
Honan vill uppenbarligen brummera så det är bara låta henne göra det.

Skäggisar får oftast i sej tillräckligt med vätska genom sin mat, så det är inte speciellt vanligt att de dricker.

Med andra ord så borde jag skaffa en ny terrarium till honan? Vad är minimikrav på storlek för en individ? 
Idag går dom tillsammans på 160*60*60.. Men dom har gått tillsammans tidigare enligt den förra ägaren..

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Lazaros84 skrev:

Med andra ord så borde jag skaffa en ny terrarium till honan? Vad är minimikrav på storlek för en individ? 
Idag går dom tillsammans på 160*60*60.. Men dom har gått tillsammans tidigare enligt den förra ägaren..

0,9kvm i bottenyta till en vuxen skäggis.
Det är minimimått, man ska göra ha större.

6
4
Lazaros84:
Flyers90 skrev:

0,9kvm i bottenyta till en vuxen skäggis.
Det är minimimått, man ska göra ha större.

Då har vi ytterligare en stor projekt att fixa

82
224
Linsen:
Jo som flyers säger, de är bara att låta honan brummera. 
Se bara till att ha en vattenskål redo någonstans i närheten av henne med färskt vatten så hon iallafall har möjlighet att dricka om hon känner för det. 

När hon är klar o redo är hon som vanligt igen, inget att vara orolig över. Lycka till! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild