Hur löser man det här? Behöver bolla idéer och hoppas på supertips utan påhopp.
Jag gör mitt bästa!
Här har ni något att bita i att försöka hjälpa mig klura ut hur problemet kan lösas!
Har tyvärr råkat bli ägare till en gecko som totalvägrar äta cgd. Jag slänger kapsyl efter kapsyl med olika smaker, olika konsistenser, placerade på olika höjder för att lätt hittas. Men, han promenerar stora omvägar (!) från kapsylerna med mat och det har nu pågått sedan tidigt i somras.
Han är 6 månader och har pga sitt tvärvägrande uteslutande därför levt hittills på dubia, RSFL och ibland mjölmask.
Väger ca 4 gram. Ser frisk ut. Ömsningen har jag aldrig ens sett något av. Bajsar när han äter insekter, inget däremellan. Dricker vatten från skål och blad.
Har fullt med växter, bark o gömställen. Terrariet håller vanlig inomhustemperatur 20-23 grader, 60-100% fuktighet.
Redan som 1 gram i vikt hade han dålig aptit på Pangea men slutade tvärt när han började får dubia mer regelbundet 1-2 dagar i veckan, som jag fick veta att man skulle ge juveniler. Att det var viktigt. Jo tjena! Och där är vi alltså nu....
Han är otroligt stillsam på nätterna, rör sig knappt alls, promenerar runt lite sakta bara och sitter mest och stirrar på ett blad.
Han är inte det minsta nyfiken på något.
Han verkar trygg generellt, sitter stilla när man är nära och pratar med honom och även när man är inne med armarna i terrariet, det bryr han sig inte om. Men är helt ointresserad av att klättra upp på handen, då backar han.
Har han fått några dubia så bajsar han, annars är det dom andra 6 dagarna emellan bajsfritt och cgd-skålen är helt orörd. "Jo han äter men du ser inte det för han äter på natten". Nej, han äter INTE, det vet jag helt säkert.
Dag efter dag. Vecka efter vecka. Nu månad efter månad utan cgd. Ska det bli år efter år?
Jag ställer var och varannan dag in färsk mosad banan, mosad färsk mango, färska mosade jordgubbar, olika smaker av CGD och märken. Har testat blanda i ekologisk honung, mosat insekter och lagt i cgd-skålen, testat Pangea, Komodo och Repashy i olika smaker. NOLL intresse!
Inte ens om det är en vecka sen han sist fick insekter så äter han något emellan!
Ger jag cgd på tippen av en tesked så backar så han undan så kraftfullt och snabbt att håller på att ramla ner för att komma undan geggan!
Men han måste ju få i sig något så jag doppar insekterna i lite lös cgd + D3 före han får dem. Men det räcker ju inte i längden med den lilla näringen.
Hur gör jag om det här fortsätter? Han lär ju få näringsbrist och bli sjuk!?