Bra nybörjarorm? Helst dagaktiv, snygg, ganska stor, men inte gigantisk

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
YaYEET:
Hej! Jag letar efter en bra nybörjar orm. Hälst nåt dagligt aktiv,snygg och kanska så stor men inte gigantisk. +Ett bra terrarium åt den.

3
0
YaYEET:
Och en som klarar sig när man är i skolan;)

275
187
peter68:
Min boa brukar komma ut vid 5-6-tiden. Nattaktiv betyder inte nödvändigtvis natt. Boa och pyton är dock inte väldigt aktiva, även om de är ute.

Stor orm betyder stort terrarium och större omkostnader. Det kostar inte mycket att föda en majsorm, men den initiala kostnaden ligger åtminstone på några tusenlappar.

Precis som alla andra djur så måste man ordna passning om man reser bort. Vattnet ska bytas dagligen. Att skaffa djur är ett ganska stort åtagande.

3
0
YaYEET:
peter68 skrev:
Min boa brukar komma ut vid 5-6-tiden. Nattaktiv betyder inte nödvändigtvis natt. Boa och pyton är dock inte väldigt aktiva, även om de är ute.

Stor orm betyder stort terrarium och större omkostnader. Det kostar inte mycket att föda en majsorm, men den initiala kostnaden ligger åtminstone på några tusenlappar.

Precis som alla andra djur så måste man ordna passning om man reser bort. Vattnet ska bytas dagligen. Att skaffa djur är ett ganska stort åtagande.

Okej, Så när det står nattaktiv så är den alltså aktiv på dagen också?

Medlem i GHF
3135
1741
EmanuelKarl:
YaYEET skrev:
Hej! Jag letar efter en bra nybörjar orm. Hälst nåt dagligt aktiv,snygg och kanska så stor men inte gigantisk. +Ett bra terrarium åt den.

Med det sista (att du letar terrarium) menar du att du är på gång att skaffa inom kort? Det är en stor värld men många alternativ och du bör läsa på mer, om du frågar bör du inte köpa kort efter, detta ser ju ut som en köperannons. Jag läste på i ett halvår, innan jag skaffade min första ödla, och jag ångrar nästan mitt val, även om jag tycker om min ögonfransgecko så är de ganska många roligare nybörjararter jag kunde tagit, dessa är så inaktiva dagtid vilket jag inte hade väntat mig.

YaYEET skrev:

Tror du en Kungssnok är bra nybörjar orm och jag är typ lite mer än 140 

Vad menar du med "jag är typ lite mer än 140?"?

Ja om du menar kalifornisk kungssnok så räknas det vad jag har hört som en av dessa som är jättenybörjarvänliga. Sedan om du brinner för en art jättemycket så bör man skaffa den då man har ett särskilt intresse och lätt kan tröttna på instegsmodeller även om den är lite svårare, med betoning på lite, inga giftormar, jätteormar eller sånt. 

Kolla in Linus Mattsson på youtube, han har ett klipp om nybörjarormar. Han heter Linus här på sidan

275
187
peter68:
YaYEET skrev:

Okej, Så när det står nattaktiv så är den alltså aktiv på dagen också?

Det betyder bara att han börjar bli aktiv före skymningen. Också att en dagaktiv orm är huvudsakligen aktiv när man inte är hemma. Alltså, dag/nattaktiv betyder kanske inte exakt vad man tänkt sig. Tänk på att jag pratar om min orm. Jag kan inte uttala mig om andra arter, kanske inte ens andra individer av samma art.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild