UV-ljus till trädpyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
130
63
Majste:
Har under en längre tid sökt efter vad trädpyton verkligen behöver. Vissa tycker att grön trädpyton måste ha uvb ljus 12timmar om dygnet, vissa anser att djuret inte behöver något uv-ljus alls. Har frågat folk mellan 2 års erfarenhet och 20års erfarenhet, och alla ger olika svar.

Vad tycker ni? Måste denna art ha uv-ljus i terrarium? 

Mvh

Medlem i SHF
294
662
viper66:
Alla djur mår bra av uv. Dock får dom nog inte så hög strålning i det vilda, dom solar ju inte i direkt solljus på samma sätt som tex öken djur. 

Men absolut så kan man se att dom har ett behov av det. 

275
187
peter68:
Studier visar att ormar mår bättre av UVB. För mig är det svar nog. Jag använder kompaktlampa med UVB till min boa. UVB-strålningen i den typen av lampor är så låg att det värsta som förmodligen kan hända är ingenting alls. Jag kan helt enkelt inte hitta ett bra argument för att inte använda dem.

157
376
curtus:
Du får svarar själv på din fråga.
"Måste" denna art ha uv-ljus? Svaret är NEJ. Precis som du säger så finns det otaliga exempel där man håller dessa ormar utan någon tillgång till uv-ljus.
Det absolut vanligaste är att hålla dem utan.

Jag hade själv väldigt mycket trädpytons förr och jag provade då under en tid att förse några av djuren med kompaktlampor precis som Peter ovan beskriver. Jag provade både 10.0 och 5.0. Jag kunde under denna period som varade ca 1 år om jag minns rätt inte se någon som helst märkbar skillnad på djuren.

Kan uv-ljus vara bra för djuren? Det tror jag absolut, även om man inte märker någon skillnad på utsidan av djuren så kan det säkert ha positiva effekter.

Dock tycker jag man ska mäta sina uv-källor och inte bara lyssna på hörsägen om vad som är bra och inte. Och på så sätt gissa sig till vad djuren ska ha.
Kompaktlampor och lysrör är enligt min erfarenhet väldigt dåliga uv-källor. 
Under mina Uv-experiment så mätte jag både på ovan nämnda kompaktlampor och på Solar raptors T5 rör som påstås vara väldigt bra. Jag mätte med 2 olika mätare och resultaten var liknande. Direkt på lampan/röret så var UVB-strålningen helt ok. Men 10-15cm från ljuskällan så var uv-strålningen obefintlig. 
Min slutsats blev då, att om djuret inte kan ligga direkt på lampan/röret så har den heller ingen nytta av den. Strålningslängden är för kort helt enkelt.
Därför blev mitt val att inte förse ormarna med Uv-ljus.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild