Storleksmässigt till terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
6
Hampus98:

Hej jag har en fundering, jag ska bli en majsorm ägare inom en snart framtid hade jag tänkt.

Har sett att det rekomenderas 120x60x60 till ett terrarium , så min ena fråga är då skulle ett terrarium på 125x40x40 fungera eller kan det bli för litet?

Sedan min andra fråga, jag har då tänkt att skaffa mig en juvenil, kan jag då ha min juvenil i mitt stora terrarium direkt då eller måste jag införskaffa mig ett litet först och sedan uppgradera?

Tacksam för svar och ha en trevlig helg :)

275
187
peter68:
Det finns en permanent tråd om storlek på terrariet för ormar. Majsormar tycks variera en del i storlek, men 125 x 40 x 40 är tillräckligt för en orm upp till 125 cm. Om den blir längre än 150 cm så krävs det betydligt större. Yta på 1 kvm och 50 cm högt.

Det finns ingen mening med att börja med ett litet terrarium. Ju större, desto bättre. Det viktiga är inredningen. Se till att inreda med korkbark och grenar. Gärna växter. Jag borrar håll i korkbarken, samma storlek som innerkrukan (små, runt 6 cm), och sätter växterna i det.

Majsormar tycks inte vara speciellt skygga, men vilda djur är generellt skygga. Deras överlevnad bygger ofta på att inte synas. Att inte synas betyder inte att vara dold. Djur har ofta färger och mönster för att smälta in i bakgrunden. En orm känner sig tryggare att ligga på en korkbark som den kan slinka under om så behövs, än att ligga på barmark utan möjlighet till tillflykt.

24
6
Hampus98:
Tack så mycket uppskattar att du tog dig tiden att svara, jo precis dekorationer kommer det bli gott om tack för tipset om korkbarken det ska jg se till att de blir till användning, tack och fortsatt trevlig helg
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild