Display till KP, stora frågan: Exoterra el Herptek?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

45
12
Lehning:
Tjena. Sitter och funderar på display-terrarium till kp och vilket som gör sig bäst/snyggast av exoterra eller herptek? Samt vilka av de som har ”bäst” användarbetyg av er som har antingen eller eller provat på båda. 

Exoterra är i så fall ”Large” 90x45x45/30
herptek är det HTB090 (90x60x50) eller HTCS090 90x60x35). Dick har det senaste värmelampan i mitten och ej vid ngn sida. 

Men vad hade ni valt av exoterra eller herptek. Målet är att skapa en form av ”vägg”. Antingen stapla de eller ha de på en hylla. 

Vet ej alls hur kvalité är mellan dessa burkar mm då jag ej haft någon av dom. 

Input please! 

283
366
Cartaq:
Herptek modell 35cm alla dagar i veckan, gärna i svart. bilder finns i mitt album om du vill se hur de ser ut staplade.  

45
12
Lehning:
Cartaq skrev:
Herptek modell 35cm alla dagar i veckan, gärna i svart. bilder finns i mitt album om du vill se hur de ser ut staplade.  

Förklara gärna varför? Kul att läsa riktiga upplevelser och intryck :). Ska absolut kolla ditt galleri ;)

275
187
peter68:
Jag anser att de är alldeles för små för en kp. Exo Terra har också för mycket insyn.

Jag rekommenderar detta: www.crtzoo.se/reptil/terrarium/terrarium-115x60x43-bokfargad

Jag ogillar värmematta och använder takmonterat värmelement, som måste placeras bakom galler. Det jag har sett från kp i Exo Terra är att de bara ligger i sitt gömme och tittar ut. Det är inget normalt beteende. En kp behöver korkbark, grenar och växter för att känna sig trygg.

Ett problem med den typ av terrarium jag länkade till är armatur till belysning. Jag har UVB-kompaktlampa till min Boa imperator. Fick fixa till en egen lösning. Såg ett sånt här (www.terraristikshop.net/compact-lamp-unit-e27-twin-60cm-bis-max-2x-30-watt/) på en mässa en gång, men inte sedan dess. Det är också dyrt, men är den enda färdiga lösning jag har hittat.

45
12
Lehning:
peter68 skrev:
Jag anser att de är alldeles för små för en kp. Exo Terra har också för mycket insyn.

Jag rekommenderar detta: www.crtzoo.se/reptil/terrarium/terrarium-115x60x43-bokfargad

Jag ogillar värmematta och använder takmonterat värmelement, som måste placeras bakom galler. Det jag har sett från kp i Exo Terra är att de bara ligger i sitt gömme och tittar ut. Det är inget normalt beteende. En kp behöver korkbark, grenar och växter för att känna sig trygg.

Ett problem med den typ av terrarium jag länkade till är armatur till belysning. Jag har UVB-kompaktlampa till min Boa imperator. Fick fixa till en egen lösning. Såg ett sånt här (www.terraristikshop.net/compact-lamp-unit-e27-twin-60cm-bis-max-2x-30-watt/) på en mässa en gång, men inte sedan dess. Det är också dyrt, men är den enda färdiga lösning jag har hittat.

Ja det är ju just det med värme/belysning i träburkar.... har ogärna mattor/lampor inuti burken. Kan hålla med om att exoterra är riktigt öppna. Så då kanske herptek htcs090 är det vettigaste för mig trots allt......

275
187
peter68:
Lehning skrev:

Ja det är ju just det med värme/belysning i träburkar.... har ogärna mattor/lampor inuti burken. Kan hålla med om att exoterra är riktigt öppna. Så då kanske herptek htcs090 är det vettigaste för mig trots allt......

Jag rekommenderar inte mindre än HTB120.

Jag tycker att takmonterat värmeelement är att föredra. Jag tycker att värmematta är en dålig lösning. De tycks också ge problem vid ömsning, eftersom luften blir torr där ormen ligger.

Jag ser inga problem med att få plats med något som detta: reptilgrottan.se/ljus-och-varme/lamphallare/light-heat-guard-175-mm

Däremot armatur motsvarande djupramp är mer problematiskt om man ska ha UVB. För vanlig belysning finns det billig armatur.

45
12
Lehning:
peter68 skrev:

Jag rekommenderar inte mindre än HTB120.

Jag tycker att takmonterat värmeelement är att föredra. Jag tycker att värmematta är en dålig lösning. De tycks också ge problem vid ömsning, eftersom luften blir torr där ormen ligger.

Jag ser inga problem med att få plats med något som detta: reptilgrottan.se/ljus-och-varme/lamphallare/light-heat-guard-175-mm

Däremot armatur motsvarande djupramp är mer problematiskt om man ska ha UVB. För vanlig belysning finns det billig armatur.

Ja det hade ju visserligen fungerat att skruva upp i en träburk. Men då tänker jag följande... tänkte satsa på kanske max 40-45cm i höjd och lampan bygger ner 17.5cm. Då har jag bara 22.5-27.5cm mellan botten och lampan. Får ha en VÄLDIGT svag värmespot där för att ej ”steka” ormen. Men det finns ju visserligen. Ja jag föredrar med takmonterat värmeelement framför mattor/kablar. Så ska ha det i åtanke :)

275
187
peter68:
Lehning skrev:

Ja det hade ju visserligen fungerat att skruva upp i en träburk. Men då tänker jag följande... tänkte satsa på kanske max 40-45cm i höjd och lampan bygger ner 17.5cm. Då har jag bara 22.5-27.5cm mellan botten och lampan. Får ha en VÄLDIGT svag värmespot där för att ej ”steka” ormen. Men det finns ju visserligen. Ja jag föredrar med takmonterat värmeelement framför mattor/kablar. Så ska ha det i åtanke :)

Jag hade ursprungligen en sån här. Skyddsgallret är bortplockat här. Du ser de bruna fläckarna. Det började lukta bränt plast. Kraftig, stickande lukt. Tog flera dagar för lukten att försvinna. Kanske en vecka innan allt var helt borta.

Jag har just nu ett konventionellt värmeelement. Det fungerar hur bra som helst. Jag ror inte att där är nån skillnad på värmespridningen. Jag kommer dock sannolikt skaffa en ny ”reptile radiator” med förhoppning att den jag hade var defekt. Har inte sett något liknande nämnas på nätet. Saker kommer lätt i vägen för grenar och liknande.

Jag kan bara säga hur jag hade gjort. Min boa ligger sällan i vattenskålen, men det händer. Jag kan inte kp så bra, men det skulle behövas en ganska stor skål för en vuxen kp. Det behövs allra minst den största vattenskål som Exo Terra har. Men mest för att min boa använder hela terrariet när han jagar, vilket han gör nästan varje kväll. Han är orörlig mesta tiden, men han förflyttar sig varannan timme eller så. När jag går förbi ligger han kanske i bakhåll vid vattenskålen. Nästa gång jag går förbi ligger han kanske uppe på korkbarken.

45
12
Lehning:
peter68 skrev:

Jag hade ursprungligen en sån här. Skyddsgallret är bortplockat här. Du ser de bruna fläckarna. Det började lukta bränt plast. Kraftig, stickande lukt. Tog flera dagar för lukten att försvinna. Kanske en vecka innan allt var helt borta.

Jag har just nu ett konventionellt värmeelement. Det fungerar hur bra som helst. Jag ror inte att där är nån skillnad på värmespridningen. Jag kommer dock sannolikt skaffa en ny ”reptile radiator” med förhoppning att den jag hade var defekt. Har inte sett något liknande nämnas på nätet. Saker kommer lätt i vägen för grenar och liknande.

Jag kan bara säga hur jag hade gjort. Min boa ligger sällan i vattenskålen, men det händer. Jag kan inte kp så bra, men det skulle behövas en ganska stor skål för en vuxen kp. Det behövs allra minst den största vattenskål som Exo Terra har. Men mest för att min boa använder hela terrariet när han jagar, vilket han gör nästan varje kväll. Han är orörlig mesta tiden, men han förflyttar sig varannan timme eller så. När jag går förbi ligger han kanske i bakhåll vid vattenskålen. Nästa gång jag går förbi ligger han kanske uppe på korkbarken.

Ja sådana takpaneler verkar inte så dumt. Men hur reglerar man värmen så man får rätt temp med en sådan radiator? Ja man kan hoppas att just den var defekt, men vad har man för säkerhet med en sådan panel? Tänkte om man reser bort en helg tex? Då har msn ej koll på fläckar eller bränd plast lukt :/. Och ang vattenskål så ska även den för kp vara stor nog att krypa ner i vid behov :). 

275
187
peter68:
Lehning skrev:

Ja sådana takpaneler verkar inte så dumt. Men hur reglerar man värmen så man får rätt temp med en sådan radiator? Ja man kan hoppas att just den var defekt, men vad har man för säkerhet med en sådan panel? Tänkte om man reser bort en helg tex? Då har msn ej koll på fläckar eller bränd plast lukt :/. Och ang vattenskål så ska även den för kp vara stor nog att krypa ner i vid behov :). 

Som sagt, har aldrig hört någon klaga på radiatorn. Jag beställde min från England, eBay. Det skickades i originalkartongen, som är av tunn kartong, betydligt större än radiatorn och saknar någon form av stoppning. Jag har kvar radiatorn och har tänkt att öppna den för att se vad problemet är. Ifall man kan se om den tagit skada i frakten.

Radiatorn är gjord för att användas utan galler. När jag mätte temperaturen en gång med IR-mätare så var den runt 100 grader, om jag minns rätt. Inte hela radiatorn, utan där det stora brännmärket är. Det är troligt att min var defekt (skadad) och att den därför brände igenom plasten. Skyddsgallret tillverkas inte av de som gör själva radiatorn. Att någon tillverkar galler för just denna radiator bör betyda att radiatorn är populär. Åtminstone i England.

Produkten är CE certifierad, som allt annat man köper. Själva värmeelementet i den är keramik. Det tog flera månader för den att bränna igenom plasten, som tycks vara flamsäker. Den fräna lukten var otrevlig, men jag tror att lukten är värre än den är farlig. Där var ingen rök.

Att lämna en reptil oövervakad över en helg rekommenderas inte. Vatten ska bytas dagligen. Det är därför jag hatar att reptiler ofta säljs med föresatsen att de är lättskötta. Alltså, reptiler är bra alternativ för de som vill ha ett djur men inte vill slippa ansvaret som kommer med att ha djur. Det är också därför jag kan låta negativ när jag pratar om reptiler. Jag försöker presentera en motvikt till vad jag ser som missinformation.

Radiatorn fungerar som vilket annat värmeelement. Termostat.

Skrev mitt inlägg sent i går och är dessutom hemma sjuk. Vad jag försökte säga är att oavsett var man monterar ett traditionellt takmonterat värmeelement så finns risken att det kommer i vägen när man ska ha in grenar eller liknande. Det är mer idealiskt för ett riktigt stort terrarium, men jag tycker generellt att det funkar bra. Hade radiatorn funnits tillgänglig i Sverige hade jag skaffat en ny istället för att montera ett keramiskt element. Radiatorn är dyrare men inte avsevärt.

Jag är inte så förtjust i grottor som man kan köpa till reptiler. De kan vara problematiska när man möblerar i terrariet. Jag föredrar att använda korkbark. Man kan lägga kortbark i lager. Man kan inte lägga något på en grotta. Ormen kan heller inte ligga på det. För halt. Jag använder fortfarande en grotta, men kommer sannolikt inte att köpa en större när ormen inte längre får plats. Jag använder även korkbark som blomkrukor. Borrar hål samma storlek som innerkrukan till växterna. Jag älskar korkbark.

Nu vet jag inte vilken storlek som behövs på vattenskålen för att en vuxen kp ska få plats i den. Men säg 40 cm i diameter. Den tar då upp en betydande del av ytan på ett terrarium med måtten 90x45. Det är också därför jag förespråkar höjd, så man kan ha mer än en nivå.

Det jag nämner här gäller inte minst för ett displaydjur. Med Exo Terra och värmematta så finns risken att ormen sällan lämnar grottan. Jag har ingen erfarenhet med kp, men skulle tro att detta är skälet till varför ormen ibland beskrivs som en "pet rock."
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild