Isolera terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Jag sitter och sketchar upp lite terrarier i Sketchup inför vinterns och vårens byggprojekt som dottern och jag ska roa oss tillsammans med.

Eftersom jag har lite problem med att få upp värmen och hålla den i ett av våra terrarier började jag fundera på om man borde isolera dem med 20mm cellplast mellan MDF skivorna. Skivorna i sig är förvisso bättre på att hälla värmen inne än vad glasen gör.

Men vad tycker ni?

283
366
Cartaq:
Vad har du för värmekälla och hur är ventilationen placerad, det är två större punkter som behöver redas ut. du vill få in luft och ha en fungerande cirkulation, därav så är det ganska meningslöst att isolera lådan då den tappar sin funktionalitet.

Jämför detta med ett isolerat hus vintertid där du har fönster öppna hela tiden. väggarna kan vara hur tjocka som helst, men insläppet utav kylan utifrån gör att du aldrig kommer att komma upp i något bra klimat.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Cartaq skrev:
Vad har du för värmekälla och hur är ventilationen placerad, det är två större punkter som behöver redas ut. du vill få in luft och ha en fungerande cirkulation, därav så är det ganska meningslöst att isolera lådan då den tappar sin funktionalitet.

Jämför detta med ett isolerat hus vintertid där du har fönster öppna hela tiden. väggarna kan vara hur tjocka som helst, men insläppet utav kylan utifrån gör att du aldrig kommer att komma upp i något bra klimat.

Värmematta som täcker 50% av botten. Ventilation i nedan framkant och i toppen av terrariet. Väntar just nu på korkmattor som är tänkta att sättas som bakgrund och även sättas på del av sidorna mot bakkanten.

Men det stämmer ju som du säger, värmen stiger ju rakt ut ur toppen. För att minska att all värme stiger ur så borde jag minska ventilationshålet i toppen.

Isoleringen jag har tänkte mig är inte för att göra terrariet lufttätt, tanken var mer att hindra att terrariets sidor blir nedkylda av rummets relativt låga temperatur på vintern. Men när jag tänker på det du skriver så borde det ändå räcka utan att jag bygger en sandwich konstruktion och bara med MDF skiva men mer genomtänkt ventilation som inte agerar skorsten där stigande värme bara läcker rakt ut. 

2966
1648
Hoggaforfan:
Inhål på mitten av ena kortsidan, uthål strax under taket på andra kortsidan. Inget hål i taket alls.
2-4% av arean på alla väggar beroende på klimat.
Gör en bakgrund av cellplast? Förena nytta med nöje och kork där det inte är cellplast så isolerar det en del. Det hjälper faktiskt lite att isolera terrarium om man inte kör skorstensmodellen :-P
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild