Vattenagam terrarie med vatten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
6
Detroit:
Hej!

Har idag en vattenagam i ett ganska basic terrarie men skulle vilja prova bioaktivt som även har en vattenbassäng.

Min fundering är kring vattnet. Tänkte ha det uppvärmt samt filter men är rädd att jag kommer stå och byta vatten varje dag då min agam alltid använder vattnet som toalett. Vad kommer det vara för maitenence på vattnet? Vad kan jag göra för att få detta optimalt?

Storlek på vattendelen är ca L40 H 15 B40 cm
Storlek på Terraiet är ca L110 H 160 B 60 cm

Blev medlem här idag då jag tänkte att många här måste ha erfarenhet av detta.

tack för svar!

Medlem i GHF
3147
1758
EmanuelKarl:
Detroit skrev:

Storlek på Terraiet är ca L110 H 160 B 60 cm

Ska bara kommentera denna biten. På tok för litet. En vattenagam kräver enligt lag minst 2,1 m2 i bottenyta (det du nämner är 0,66 m2 vilket inte ens är en tredjedel av minsta lagliga) och 140 cm högt. Och detta är minsta lagliga mått.

17
6
Detroit:
Ödlan är idag ca 25 cm. Medveten att med tiden så behöver jag uppgradera.

Medlem i GHF
3147
1758
EmanuelKarl:
Detroit skrev:
Ödlan är idag ca 25 cm. Medveten att med tiden så behöver jag uppgradera.

Okej! Bara kör på. Sedan kanske Acanthosaura eller något kan vara kul i den gamla burken (sum du bygger nu).

17
6
Detroit:
EmanuelKarl skrev:

Okej! Bara kör på. Sedan kanske Acanthosaura eller något kan vara kul i den gamla burken (sum du bygger nu).

Wow! Aldrig sett tidigare. 

tack :)

5473
4192
Tropfrog:
24 liter vatten och en bajsmaskin som gör behovet däri!! Som gammal akvarist skulle jag säga att den tekniska utmaningen att hålla det rent med biofilter är alldeles för stor. Se till att ordna ett snabbt och smidigt sätt att byta vatten ofta istället 

Mvh
Magnus 

17
6
Detroit:
Tropfrog skrev:
24 liter vatten och en bajsmaskin som gör behovet däri!! Som gammal akvarist skulle jag säga att den tekniska utmaningen att hålla det rent med biofilter är alldeles för stor. Se till att ordna ett snabbt och smidigt sätt att byta vatten ofta istället 

Mvh
Magnus 

Lite vad jag anade vad svaret skulle bli. Har du något tips på hur det smidigt skulle kunna gå och byta vattnet? Har tänkt att tömma det "underifrån" via en ventil?

Helg grön vad det gäller vatten.

5473
4192
Tropfrog:
Jo, du tänker rätt. En Bottenventil under terrariet med en slang till närmaste avlopp. Om den går att ha permanent monterad så gör du det oftare. Detsamma gäller för återfyllnad. Slang eller rör, helst permanent monterat.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild