Ormkvalster och behandling med exner petguard

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
1
Killpopsc2:
Har fått in ormkvalster märkte jag idag hos våran Majsorm, vi har lagt honom i karantän efter ett bad med såpa och vatten, även kikat på Exner Petguard som jag sett många tala gott om. Men min största fråga är: när man sprayat ormen med exner ska den sköljas av eller badas? Och hur är det med inredning? Vi har två ormar, en mjölksnok och majsormen då som stått i vardagarummet tillsammans med fågelspindlar och skorpion. Majsorm och spindlarna har flyttats in i mitt sovrum och skorpionen+mjölksnoken i min rumskamrats rum, vi har ormarnas glasterrarium kvar i vardagsrummet där de ska behandlas, hur länge rekommenderas det hållas så här och hur hårda behöver vi vara med vår egen inredning och textilier (soffklädsel o dyl.) 

1275
1725
Falk:
Är ni helt säkra på att det är ormkvalster?

15
1
Killpopsc2:
Falk skrev:
Är ni helt säkra på att det är ormkvalster?

Japp! Han soakar jättemycket, små kryp på honom och några som var feta som små fästingar, han gräver/ålar mer än vanligt, så alla typiska symptom för ormkvalster

161
107
Alex_ask:
Exner är inte jätte effektivt. Jag skulle rekommendera en spray som heter f10 finns att köpa hos veterinärer vilket är väldigt effektivt tar dö på de mesta. 

3
0
MCSwensson:
Exner petguard rekommenderar jag, då jag själv använt det med mycket bra resultat. Helt ofarligt och inget du behöver torka eller skölja av. Höll hela terrariet sterilt och bytte tidningspapper och torkade ur terrariet dagligen, samt sprayade exner  på både ormen och hela terrariet. 

Mvh 

15
1
Killpopsc2:
Alex_ask skrev:
Exner är inte jätte effektivt. Jag skulle rekommendera en spray som heter f10 finns att köpa hos veterinärer vilket är väldigt effektivt tar dö på de mesta. 

Vill inte använda hårdare medel då vi som sagt har spindlar, skorpion, syrsor och dubias i lägenheten :)

15
1
Killpopsc2:
MCSwensson skrev:
Exner petguard rekommenderar jag, då jag själv använt det med mycket bra resultat. Helt ofarligt och inget du behöver torka eller skölja av. Höll hela terrariet sterilt och bytte tidningspapper och torkade ur terrariet dagligen, samt sprayade exner  på både ormen och hela terrariet. 

Mvh 

Tack för svar! Fick hem idag och har sprayat ner båda ormarna! Äntligen fick jag svar på om det skulle sköljas av eller inte :)

161
107
Alex_ask:
Killpopsc2 skrev:

Vill inte använda hårdare medel då vi som sagt har spindlar, skorpion, syrsor och dubias i lägenheten :)

Jaha Aa okej då förstår jag
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild