Ge ägg till Taggsvansvaran - Frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

30
40
Vortiger:
Tja! Tänkte för första gången ge lite ägg till min taggsvansvaran (han/hon är 2år gammal), läste skötselrådet här samt att flera uppmanat att det är bra att ge någongång per månad. Så har lite frågor:

1. Ska det vara löst eller kokt?

2. Ska skalet på ägget vara borttaget helt? Eller ska jag bara göra ett litet hål någonstans på ägget ?

3. Ska man ge hela ägget eller bara en bit?

Tycks inte få svar på dessa frågor någonstans, tack på förhand.

V

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
1. Enligt de källor jag läst och sett så kan du ge både okokta och kokta ägg till varaner. 

2/3. Beroende på storlek på ägget. Är det "stora" ägg (i förhållande till ödlan) så kan du koka, skala och dela ägget i bitar. Alternativt så kan du kanske knäcka ett ägg på ett fat/i en skål så sörplar ödlan i sig det.

Kan för övrigt rekommendera boken "Australian Monitors in captivity".

Mvh
Niklas

30
40
Vortiger:
NellyNiklas skrev:
1. Enligt de källor jag läst och sett så kan du ge både okokta och kokta ägg till varaner. 

2/3. Beroende på storlek på ägget. Är det "stora" ägg (i förhållande till ödlan) så kan du koka, skala och dela ägget i bitar. Alternativt så kan du kanske knäcka ett ägg på ett fat/i en skål så sörplar ödlan i sig det.

Kan för övrigt rekommendera boken "Australian Monitors in captivity".

Mvh
Niklas

Okej, va schysst. Ska prova ge honom en liten bit av kokt/okokt o se.
Tack för snabbt och begripligt svar ! :D
Ska kolla in den boken då, vet du möjligtvis vem som skrivit den? 

Ha en fortsatt trevlig dag!
Mvh V

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Senaste inlägget i tråden här. Sista boken som jag nämner. www.terrariedjur.se/forum/thread/3715/5

Trevlig helg!

275
189
peter68:
Jag har inget djur som äter ägg. Mitt intresse i ämnet är hälsoskäl. Kokt ägg är att föredra för människor och skulle tro att detsamma gäller för djur. Det enda det gör är att ägget (åtminstone vitan) blir mer lättsmält. Jag har inte hittat ett definitivt svar på löskokt eller hårdkokt. Men med den info jag har, så lutar jag åt löskokt. Även om det visar sig att löst är hälsosammare så är det inte hela världen om det är hårdkokt.

Gulan innehåller i princip samtliga näringsämnen man behöver, med undantag för omega 3. Som jag förstår det så är en del av dem känsliga för värme.

28
50
Scarletmajesty:
peter68 skrev:
Jag har inget djur som äter ägg. Mitt intresse i ämnet är hälsoskäl. Kokt ägg är att föredra för människor och skulle tro att detsamma gäller för djur. Det enda det gör är att ägget (åtminstone vitan) blir mer lättsmält. Jag har inte hittat ett definitivt svar på löskokt eller hårdkokt. Men med den info jag har, så lutar jag åt löskokt. Även om det visar sig att löst är hälsosammare så är det inte hela världen om det är hårdkokt.

Gulan innehåller i princip samtliga näringsämnen man behöver, med undantag för omega 3. Som jag förstår det så är en del av dem känsliga för värme.

Varaner äter ju ägg av alla dess slag i det vilda. Svårt att se att de tänder en eld, tar fram ett kärl och börjar koka dem.. Vi kan inte smälta en hel råtta, men en varan kan.. människor och reptiler smälter mat olika. Likadant som en kossa kan smälta gräs med deras fyra magar. Tycker det är dumt att jämföra djur av alla dess slag med människors förmåga att smälta mat.

275
189
peter68:
Scarletmajesty skrev:

Varaner äter ju ägg av alla dess slag i det vilda. Svårt att se att de tänder en eld, tar fram ett kärl och börjar koka dem.. Vi kan inte smälta en hel råtta, men en varan kan.. människor och reptiler smälter mat olika. Likadant som en kossa kan smälta gräs med deras fyra magar. Tycker det är dumt att jämföra djur av alla dess slag med människors förmåga att smälta mat.

Jag håller helt med det du skriver. Äggätande ormar klarar sig på en diet bestående uteslutande av råa ägg.

Rått eller kokt är redan besvarat i tråden. Mitt svar berör endast kokt. Alltså, om ägget koks så bör det förmodligen löskokas. Vitan består av protein och vatten, som inte påverkas av kokning. Gulan, däremot, innehåller vitaminer som möjligen kan försämras om det hårdkoks.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild