Hjälp med zophobas

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
1
tidisen:
Jag behöver lite hjälp... Jag har haft zophobas i skålar till mina leosar men har märkt att dom klättrat ut och sedan har några blivit baggar. Jag har samlat dom i burkar men nu vet jag inte vad jag ska göra med dom? Kan man ge dom till leopardgeckos? Ska jag släppa ut dom? Har inte varit med om att detta har hänt innan så är jätte osäker på vad jag ska göra och därför behöver lite råd eller tips! Vill även lägga till att jag inte vill ha kvar dom eller föda upp dom. 
Är tacksam för alla svar jag får! <3

5390
4131
Tropfrog:
Släppa ut?? Hur tänkte du nu? Om du inte har någon användning för dem så är det human avlivning som gäller. Att sakta frysa ihjäl när vintern närmar sig är inte humant.

Det är liksom kontraktet vi har som djurägare att ansvara för såväl ett värdigt liv som ett smärtfritt avslut.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Släppa ut?? Hur tänkte du nu? Om du inte har någon användning för dem så är det human avlivning som gäller. Att sakta frysa ihjäl när vintern närmar sig är inte humant.

Eller ännu värre: de smiter och blir invasiva! Eller sprider någon bakterie.

du kan ju testa att föda upp zofobas så slipper du köpa, men då de äter det så sällan känns det lönslöst om du bara hhar få djur. Men annars är det avlivning.

9
1
tidisen:
EmanuelKarl skrev:

Eller ännu värre: de smiter och blir invasiva! Eller sprider någon bakterie.

du kan ju testa att föda upp zofobas så slipper du köpa, men då de äter det så sällan känns det lönslöst om du bara hhar få djur. Men annars är det avlivning.

Nä asså jag hade inte tänkt släppa ut dom utomhus! Hur ska jag göra om jag ska avliva dom då? Är verkligen jätte osäker på hur jag ska göra eftersom jag inte är så insatt på zophobas. Vill inte att dom ska dö långsamt eller smärtsamt. Men vet att det nog inte blir så trevligt för dom... Några tips på hur jag ska göra..?

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
tidisen skrev:

Nä asså jag hade inte tänkt släppa ut dom utomhus! Hur ska jag göra om jag ska avliva dom då? Är verkligen jätte osäker på hur jag ska göra eftersom jag inte är så insatt på zophobas. Vill inte att dom ska dö långsamt eller smärtsamt. Men vet att det nog inte blir så trevligt för dom... Några tips på hur jag ska göra..?

Jag har fått lära mig att insekter inte har samma smärtkänsla som reptiler och sånt. En reptil ska du inte avliva i frysen, finns massa regler om avlivning av ryggradsdjur. Men frysen är nog der bästa alternativet för kryp. Den kommer förmodligen vara helt bedövad snabbt. Och som sagt de har inte smärtkänslighet.

9
1
tidisen:
EmanuelKarl skrev:

Jag har fått lära mig att insekter inte har samma smärtkänsla som reptiler och sånt. En reptil ska du inte avliva i frysen, finns massa regler om avlivning av ryggradsdjur. Men frysen är nog der bästa alternativet för kryp. Den kommer förmodligen vara helt bedövad snabbt. Och som sagt de har inte smärtkänslighet.

Okej tack för informationen! Uppskattar verkligen det!

5390
4131
Tropfrog:
Neej. Inte frysen!

Det finns rekommendation här:

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/foder/foderforolikadjurslag/insektersomfoder.4.5a59a50815b0a44606e5c1b4.html

Och här:

www.sef.nu/smakryp-som-hobby/samla-insekter/avliva-insekter/

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
En insekt går ju annars att mosa med exempelvis en sko... Känns mycket mer humant än frysen tycker jag spontant. 

Djur man inte vill eller kan ha kvar tar man bort, avlivar, eller omplacerar. Släppa ut känns ju fel på så många plan! Oseriöst djurägande. Att ta ansvar betyder ibland tråkiga beslut :-) 

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:

Okej... Frysen har jag alltid fått höra fungerar pga. bristen på smärtkänsla. Man lär sig något nytt varje dag.

75
58
Mellowman:

Den sista sidan du länkade Magnus, Så skriver dem att frysa ner insekter är ett enkelt och skonsamt sätt att avliva insekter på.
Tänkte det var värt att påpeka :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild