Hej på er! Har 2 funderingar. Har letat och läst flera trådar om det här med att plocka grenar och rötter utifrån till sitt terrarium. Dock har jag inte sett något om färska grenar.
Det jag undrar är om det går att kapa grenar direkt från trädet och stoppa in i terrariet direkt? Eller bör man låta de dö och torka först? Rent spontant känns det som att det inte borde spela någon roll. Förutom att färsk rönn luktar ganska kraftigt. Har tillgång till rönn, hägg och eventuellt lönn att kapa från vilket kändes trevligare än det jag hittat idag.
Var ut i skogen idag för att letade, finns mest bara tall och gran här uppe i norr dött efter avverkning. Och det går ju inte trots att tallgrenar ser så mycket mer intressanta ut.
Det jag hittade var björk. Dock var i princip allt så långt gånget att det ramlade i bitar bara man tittade på det. Hittade några stammar från små björkar och några grövre grenar som såg lite bättre ut, inte lika porösa. Men inte helt mysiga under den bark som satt kvar. Och dessutom hittade jag en trevlig liten björkstubbe med övre delarna av rötterna kvar som låg halvt ner i mossen. En hel del vitt och luddigt på den som gör att jag oroar mig för svamp eller mögelsporer. Skalade av all bark iallafall då jag kom hem med den, dock är själva träet väldigt poröst, kan lätt ta sönder själva stubben och undersidan med fingrarna om jag skulle vilja. Är något sådant olämpligt att sätta in eller är det bara att det ruttnar sönder väldigt snabbt så man får byta ut det ganska snart? Har ingen aning om var man ska dra linjen då det kommer till nedbrytning av grenar som legat på backen i några år.
Ska inreda ett terrarium för en ögonfransgecko, så kommer vara hög luftfuktighet. (kommer köra bioaktivt)