Dacke82 skrev:
Hej, och tack för svar.
Visst har jag snubblat över The Dark Den, och jag hade visst redan läst din text också för den delen EmanuelKarl, bra text!. Det är ju en hel djungel där ute, har inte gjort något annat än att sitta och googla under en veckas tid, såpass intensivt så man glömmer av att äta haha :)
The Dark Dens kanal är otroligt givande och den har i stort sett allt, både teoretiskt och praktiskt att lära sig från. Jag snubblade lustigt nog över en video från hans kanal bara ett par timmar efter jag postade här, där jag fick ett alternativ på min egna fråga, psalmopoeus irminia. Men efter lite efterforskning och youtubande, är det inget som helst alternativ för mig som nybörjare, satans snabba små liv dom där hehe..
EmanuelKarl, det är ett glasterrarium 50x30x40. Såpass litet så det skulle kastas, men icke sa jag, det ska jag ha i så fall hehe. Där av att jag satt och fundera på vad det kunde användas till, när jag snubblade över fågelspindel.
Rent praktiskt med skötsel kontra beteende, och övrigt googlande lutar det åt en Chromatopelma cyaneopubescens om jag ska påbörja ett projekt med spindel. Om man ser till The dark dens minimala, lugna och metodiska hantering så känner jag mig inte riktigt lika oroligt över det här med skvättandet av hår. Men jag avvaktar med att påbörja projektet innan jag varit på Kungälvsmässan så jag får mer kött på benen innan jag bestämmer mig för om det är värt att påbörja ett projekt...
Tack för råd!
Tycker mycket om cyaneopubescens, och en av de få spindlar som inte kommer få panik i stort terrarium om de inte har grävmöjligheter. In med massa rötter och sånt så kommer du ha ett stort nätslott hos den.
Sorry Falk, blandade ihop det, de hade väl håren på frambenen eller något sånt konstigt. Något var det med håren, men nej att de inte sparkar var fel.
Nej Psalmopoeus är fins men inget för nybörjaren. Förövrigt gämmer de sig i sin korkbark dhela tiden. Jag såg inte min på ett halvår och det var en juvenil, och när den kom fram så var det för att jag petade ur den ur korkbarken när hon skulle säljas. En av mina favoritspindlar innan jag upptäckte hur mycket de gömde sig.