Skäggagam sover mot rutan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
10
Berglund:
Jag har skaffat mig en ung skäggagam som jag nu haft snart en vecka. Han verkar dock inte gilla någon av de grottor vi gjort till honom. Varje kväll går han ner i ena hörnet av terrariet och ställer sig på bakbenen mot rutan och sover så hela natten. Han verkar trivas annars tycker jag, han är framme hela dagarna och äter bra och så. Han springer aldrig mot rutorna på dagtid. Pigg och nyfiken och håller sig framme hela tiden.
Nu har vi ju inte haft honom så länge så han kanske inte hittat grottorna riktigt, jag har aldrig sett honom gå in i någon av dem direkt. Är de kräsna med storlek på grotta? Jag har en grotta i varje del av terrariet som jag tycker borde vara lagom stora att krypa in i men som sagt de gillar han inte.
Kan det ha med temperaturen att göra? Just nu är han nästan alltid i den varma änden även om jag har nära 40 grader i den delen. Det är också i den delen han sover. Där blir typ 27 grader som kallast på natten.

275
187
peter68:
Jag kan inte ödlor, men det är vanligt att ormar trycker sig mot glaset när det är för varmt.

Jag har haft runt 27 grader i lägenheten hela sommaren. Det har inte påverkat min boa, men det är 4 grader varmare än rekommenderat på natten. Han har inte svalkat sig i vattenskålen, så vitt jag vet. Han ligger (snarare bor) i skålen inför ömsning, så jag tror att han skulle använda den för att svalka sig om han behöver.

Genomsnittlig kroppstemperatur för en reptil är runt 20 grader. En omgivningstemperatur som inte går under 27 grader under ett dygn är förmodligen hög för en reptil. Det kan också vara en temporär grej.

9
10
Berglund:
Ska se om jag får ner tempen lite. Har fortfarande rätt varmt inne här också så blir lite kortare tid med värmelampan imorgon. Men han väljer ju alltid den varma änden av terrariet som sovplats också, man tycker ju att han borde vara så smart att han går över mer i den kallare delen om han tycker det är för varmt. Eller är de inte så smarta? 
Gjorde mig till idag och byggde en lite rejälare grotta i svala änden, för de flesta grottor jag sett på nätet är rätt stora. Men den har han inte gått in i ännu. Nu la han sig faktiskt ner ikväll, men inte i någon grotta utan i hörnet där han stått alla nätter innan, bakom en sån där inne/ute termometer som jag tänkt ha lite tillfälligt nu i början. Han gillar väl bara det hörnet kanske. Nu vill jag ju inte sätta någon grotta där heller när han verkar trivas så bra bakom en sketen termometer. 

275
187
peter68:
Tänk på att jag inte kan ödlor och säger definitivt inte att dagstemperaturen ska sänkas. De lever trots allt i väldigt varm klimat, drygt 30 grader i skuggan och 50-60 grader i solen på sommaren. De är dock inte ute i solen när det är 50 grader. De hade kokt.

Som jag skrev, det är kanske bara en temporär grej.

9
10
Berglund:
Jadå, tänkte inte sänka mycket utan bara någon grad. Det är ju ganska varmt runtomkring. Försöker få till förhållandena som är rekommenderade för denna ödlan men eftersom han är så liten har han en mindre del i terrariet nu ännu så länge och det är inte så lätt att få till så stor temperaturskillnad som det rekommenderas mellan varma och kalla sidan. Antingen blir varma sidan för kall eller så blir kalla sidan för varm.
Men jag tror nog också att det bara är temporärt. Han verkar inte stressad annars och inatt sov han ju liggande på marken även om han ratar mina grottor.

275
187
peter68:
Ja, det är inte helt lätt att få temperaturen exakt som i skötselråden. När det gäller skäggagam skulle jag påstå att det är mängden UVB som är det viktiga, och inte exakt värme. Värme är för matsmältning.

Att han ligger mot glaset spelar ingen roll. Om det är för att kyla ner sig så tycks det funka. Om han hade klöst på glaset och försökt ta sig ut, då hade det varit ett problem.

BEARDED DRAGONS IN THE WILD! (are we keeping them correctly?) www.youtube.com/watch?v=uMfljPsJ7H4

I GOT BITTEN BY A GIANT LIZARD! (om skäggagam börjar ca 13 min in) www.youtube.com/watch?v=z0ZrdW7j5D4
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild