Halsbandsleguan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
2
Elvil:
Hej vi är två syskon som hade tänkt skaffa två halsbands leguans ungar och undrar

1 vart man kan köpa dom helst i Skåne. 

2 Om ni har några tips till terrariet.

3 Vi har hört att man ska mata dom var tredje dag och undrar om kan mata dom oftare/senare. 

Vi tar hjälp av våra föräldrar.

82
224
Linsen:
Svarar på frågor följande:

1. Rekommenderar att ni antingen lägger ut en köpes annons här på TD eller kollar efter dem på reptilmässan i Malmö när den är aktiv. FB grupper kan ni även använda er av.

2. Måste nog vara lite mer specifika. Undrar ni om värmen, ljus, UVB tillförsel, bottensubtrat eller etc? Vad undrar ni om terrariet?

3. Rekommenderar givetvis att de äter de dagar som rekommenderas. Samt att de får de mineral/vitamin och kalcium tillskott som de behöver. Men om ni någon dag missar o matar dem senare eller tidigare gör väl ingen stor skillnad så länge det inte blir en vana. Sen beror det även på åldern o storleken på reptilen som matas. Ungar måste givetvis äta oftare än vuxna för att kunna växa, vara friska och må bra. 

Ta reda på massor av info innan ni gör ett beslut. Kommer gynna både er och era reptiler. Det finns inget som för mycket info.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Ett annat tips är att ha ett extra terrarium klart när ödlorna börjar bli könsmogna :-) det är solitära ödlor i naturen, alltså ensamlevande. Som dom allra flesta reptiler faktiskt är. Ska man hålla flera individer ihop bör ytan vara rejält tilltagen och med fördel hålla hanen med ett mindre harem. Det behöver dock inte fungerar även om man endast har honor, även dom kan bråka rejält! Så håll koll :-) enklast är att hålla dom ensamma. Bara något att fundera på, lät som ni tänkte ha dom ihop. Lycka till. 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Jonas_ skrev:
Ett annat tips är att ha ett extra terrarium klart när ödlorna börjar bli könsmogna :-) det är solitära ödlor i naturen, alltså ensamlevande. Som dom allra flesta reptiler faktiskt är. Ska man hålla flera individer ihop bör ytan vara rejält tilltagen och med fördel hålla hanen med ett mindre harem. Det behöver dock inte fungerar även om man endast har honor, även dom kan bråka rejält! Så håll koll :-) enklast är att hålla dom ensamma. Bara något att fundera på, lät som ni tänkte ha dom ihop. Lycka till. 

Instämmer. Särskilt att ha dom ensamma innan ni känner till arten väl och haft dom ett bra tag. Om ni köper dom och direkt har dom tillsammans vet ni ju inte hur de ska bete sig när de inte är stressade, och därmed inte ”märker” om något är fel.

Ett annat tips är att ni absolut inte ska gosa med djuret. De har inget behov av mänsklig kontakt utan blir tvärt om stressade av det, vissa lär sig acceptera det men de förstår inte alltid att det är fel temp/fuktighet eller försöker dölja det. Om de krafsar på glaset (som vissa tolkar som att den vill ut) är det något fel i terrariet. De fungerar inte alls som däggdjur. Dessutom är det aldeles för kallt utanför terrariet. I någon tråd hade jag exemplet: tänk dig att någon tar dig typ 10 grader celsius. Inte så farligt. Men om vi tillägger att du skall vara naken (som reptiler) och inte kunna värma upp dig själv (ha samma temp som omvärlden, alltså växelvarm, som reptiler) för att göra något du ej uppskattar och till och med stressas av.

6
2
Elvil:
Hej tack för svaren jag har några frågor 
hur stort terrarium ska jag ha? (Funderar på 1 kvm.
Vilka lampor ska jag ha och vilken inredning?

till en halsbandsleguan

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Elvil skrev:
Hej tack för svaren jag har några frågor 
hur stort terrarium ska jag ha? (Funderar på 1 kvm.
Vilka lampor ska jag ha och vilken inredning?

till en halsbandsleguan

Minsta yta är 0,64 m2 men detta är minsta yta så jag hade nog tagit det dubbla. En kvadratmeter låter bra till en individ, men då jag ej har erfarenhet av hur territoriella dessa ödlor är vet jag inte hur stort man bör ha för två. Men jag hade inte ens funderat på att ha två som nybörjare utan erfarenhet av ödlor, eller åtminstone haft dom separat.

Inredningen är ju lite typ öken men det folk missar är att dessa inte lever på sand naturligt. Detta gäller även för skäggisar och leopardgeckos. Har för mig att kattsand (du måste såklart blöta den så det blir ”lera” och sedan låta det torka) blandat med typ solmull är ett alternativ som liknar excvator clay, alltså hårt substrat. Skillnaden är ju priset. Sedan (antar att du läst skötselrådet här på sidan) gillar de tydligen att sola en bit över marken, så att ha en kulle eller budgetvarianten, bygga en kulle med ”lecablock” under solplatsen låter i mina öron inte så dumt.
sedan små grottor, korkbark eller andra klättermöjligheter (se upp med brandrisken om de är under värmen) etc. och vattenskål såklart.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild