Köpa en äldre skäggis som nybörjare?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Lovwih:
Har alltid haft ett intresse för reptiler och jag nu bestämt mig för att inom en snar framtid köpa mig en, rättare sagt en ödla. Har var mestadels inriktad på ögonfransgecko men på senare insett jag vill ha en mer ”gosbar” ödla. Förstår det låter onaturligt men det jag menar är att fransgeckos gärna hoppar och är lite svårare att ha ute längre tid. 

Har hittat en skäggagam, hona, som behöver ett nytt hem då nuvarande ägaren inte har tid osv. Ödlan är nu 4,5 år gammal och jag ser det inte som något negativt direkt då det är min första reptil.Vet såklart att det är skillnad att ha en från nästan födseln då det blir en annan kontakt, men tänker det funkar ändå? Är absolut ingen större summa för ödlan då dem ba vill den ska få ety nytt hem, det mest tillkommer med ödlan. 

Enda nu är att ödlan förtillfället inte är jätte van vid att hanteras, något om jag tänker kan tränas under en längre tid? 

Jag har självklart läst på mycket gällande just denna ödlesorten för att veta om det är något som passar mig. Enligt mig märks det tydligt att ödlan blivit åsidosatt, något jag vill ändra på. Vill den ska få ett så bra liv som möjligt. 

tacksam för tips gällande hur man ska tänka med sin första ödla. Kanske är jag helt ute och cyklar. 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Du har missat att läsa delen om att reptiler inte är djur som man ska handskas med direkt, och absolut inget djur man ska gosa med.

Låt ödlan vara I sitt terrarium, som ska vara inrett rätt och ha rätt förutsättningar för att ödlan ska må bäst.

Du bör kanske fundera på att skaffa en kanin eller hamster istället om du vill gosa med djuret. :)

2
0
Lovwih:

275
189
peter68:
Lovwih skrev:
Enligt mig märks det tydligt att ödlan blivit åsidosatt, något jag vill ändra på. Vill den ska få ett så bra liv som möjligt.

När det gäller detta vill jag hänvisa till Cesar Milan. Du vet, mannen som pratar med hundar. Djur lever i nuet. Människor bär med sig det förgångna, inte djur.

Nu är inte reptiler som hundar och påverkas av vår känslostämning. Det är ofta människor som hindrar hundar från att gå vidare genom att tycka synd om dem.

Med andra ord, det bör inte bli några problem.

354
269
Animallover_1984:
Lovwih skrev:
Har alltid haft ett intresse för reptiler och jag nu bestämt mig för att inom en snar framtid köpa mig en, rättare sagt en ödla. Har var mestadels inriktad på ögonfransgecko men på senare insett jag vill ha en mer ”gosbar” ödla. Förstår det låter onaturligt men det jag menar är att fransgeckos gärna hoppar och är lite svårare att ha ute längre tid. 

Har hittat en skäggagam, hona, som behöver ett nytt hem då nuvarande ägaren inte har tid osv. Ödlan är nu 4,5 år gammal och jag ser det inte som något negativt direkt då det är min första reptil.Vet såklart att det är skillnad att ha en från nästan födseln då det blir en annan kontakt, men tänker det funkar ändå? Är absolut ingen större summa för ödlan då dem ba vill den ska få ety nytt hem, det mest tillkommer med ödlan. 

Enda nu är att ödlan förtillfället inte är jätte van vid att hanteras, något om jag tänker kan tränas under en längre tid? 

Jag har självklart läst på mycket gällande just denna ödlesorten för att veta om det är något som passar mig. Enligt mig märks det tydligt att ödlan blivit åsidosatt, något jag vill ändra på. Vill den ska få ett så bra liv som möjligt. 

tacksam för tips gällande hur man ska tänka med sin första ödla. Kanske är jag helt ute och cyklar. 

Säger som Flyers90, om du är ute efter ett djur att hålla i och gosa med så finns det betydligt bättre val än reptiler.

Reptiler är inga "gosedjur" de är mer som akvariefiskar fast på land dvs. de är djur som är vackra och faschinerande att titta på men det är ingenting man plockar upp och kelar med.

Vill man ha ett keldjur så ska man titta efter ett/flera smådjur beroende på vilken art man väljer (eller en/flera katt/er eller hund/ar). Det finns massor med trevliga smådjur ex. råttor är jättetrevliga, sociala, smarta och keliga, framförallt hanar kan vara riktiga "soffpotatisar" som gillar gos.  Kaniner är rejält underskattade av de flesta; de är riktigt mysiga, fina djur med stor personlighet och många älskar att gosa och kan låta sig klappas i "evigheter". Möss är också underbara, smarta, söta och väldigt aktiva och roliga djur. Sedan finns det massa annat som olika hamstrar, marsvin osv. som också är väldigt trevliga djur och som är betydligt mer lämpade för gos. 

Reptiler mår däremot bäst av att få vara kvar i sitt terrarium och i den miljö (värme, luftfuktighet etc.) som arten är anpassad för. Att ta ut en skäggagam t.ex. ur sitt betydligt varmare terrarium (antar att du har normal rumstemperatur i din bostad) är inte bra, det är för kallt osv. för att ödlan ska må bra.

Dessutom är reptiler inte sociala (i alla fall inte på det sätt som vi menar med social) och har inget utbyte av att bli klappade eller hanterade. Hantering är bra för att ex. kunna göra hälsokontroll, ta med djuret till veterinär (där den inte får total panik av att hanteras förhoppningsvis) och för att kunna ta ut djuret vid behov av att ex. storstäda terrariet. Att ta ut de bara för att och leka med/gosa med...det är det bara du som människa som får ut något av (det kan vara väldigt stressande för djuret). 

Jag rekommenderar att du antingen helt byter inriktning på ditt djurköp och kollar på vilket smådjur som kan passa eller skaffar katt/hund eller så skaffar du skäggagamen som du vill...MEN du hanterar den INTE mer än nödvändigt och lär dig uppskatta att reptiler är underbara "tittdjur" och inte keldjur. 

/Animallover_1984

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Bra sakg Animallover. 
Att ta ut skäggagamen är som att någon skulle ta ut dig i snön och att du dessutom ska vara naken (reptiler har ej uppfunnit kläder) och inte ha möjlighet att värma upp dig skälv (reptiler är kallblodiga) för att göra något som du inte får ut något av och du bara vill in i värmen igen.
Att dom ska ha motion och sånt kan man lösa i terrariet med att gömma mat och sånt. Något jag tycker är väldigt roligt.

Om den krafsar på rutan eller så betyder ej att den vill ut och gosa, utan förmodlingen är något fel i terrariet såsom temperatur, fuktighet eller något i inredningen (att de ej kan gömma sig eller känner att de sitter för öppet, ej har klättermöjligheter etc.).

5479
4193
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:
Bra sakg Animallover. 
Att ta ut skäggagamen är som att någon skulle ta ut dig i snön och att du dessutom ska vara naken (reptiler har ej uppfunnit kläder) och inte ha möjlighet att värma upp dig skälv (reptiler är kallblodiga)

Jag gillar ditt inlägg för slutsatsen är helt korrekt. Men måste ändå påpeka att reptiler är inte kallblodiga. De är växelvarm(exoterma)En kajman som solar kan bli upp till 50 grader varma. En temperatur som skulle döda de flesta däggdjur (varmblodiga  djur)

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:

Jag gillar ditt inlägg för slutsatsen är helt korrekt. Men måste ändå påpeka att reptiler är inte kallblodiga. De är växelvarm(exoterma)En kajman som solar kan bli upp till 50 grader varma. En temperatur som skulle döda de flesta däggdjur (varmblodiga  djur)

Mvh
Magnus 

Haha okej växelvarma då ;) Har alltid hört att de är synonymer men förstår inte skillnaden, men jag har tolkat båda som du beskriver.

5479
4193
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:

Haha okej växelvarma då ;) Har alltid hört att de är synonymer men förstår inte skillnaden, men jag har tolkat båda som du beskriver.

Jo, det förekommer fortfarande att folk säger kallblodiga om reptiler trots att det är ett gammalt och förlegat sätt att använda ordet. De har aldrig varit fullständiga synonymer. Kan du byta ut kallblodig mot växelvarma i dessa meningar? "han var en hänsynslös och kallblodig mördare" eller "hennes nya häst var ett ståtligt kallblod".
Båda två vanligare sätt att använda ordet och fullt accepterade.

Mvh
Språkpolisen :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild