Goniurosaurus-funderingar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Kyuurikawaii:
Hej, jag funderar på att skaffa en gecko någon gång i framtiden, och jag vill vara säker på att jag kan ge den det den behöver. Jag har särskilt funderat över Goniurosaurus (grottgecko), och alla tips, råd och erfarenheter är uppskattade :)

Några frågor:

1. Behöver de ha uv-lampor eller så?
2. Hur håller man bäst fuktighet och värme till dem?
3. Vad för slags underlag funkar bäst?
4. Vad är bäst att inreda med?
5. Är B. Dubia bra mat till dem?
6. Var kan man tänkas hitta dem till salu?
7. Är det någon skillnad i skötsel mellan de olika Goniurosaurus-arterna?

Jag har för övrigt ett terrarium på 100x40x40, är det en bra storlek?

Tacksam för svar~

75
58
Mellowman:
1. Behöver de ha uv-lampor eller så?. 

Dom är ej behov av uvb, vanlig belysning funkar fint. Man kan istället ge kalcium med d3 vitaminer i kosten. 

2. Hur håller man bäst fuktighet och värme till dem?. 

Ett substrat som håller bra fuktighet, levande växter, tillgång till fuktgrotta. Dom vill gärna ha det svalt, vanlig rumstemperatur, men får ej överstiga 28c. 

3. Vad för slags underlag funkar bäst?. 

Jag använder mig av Coco husk. Vanlig torv samt kokos humus fungerar bra med. 

4. Vad är bäst att inreda med?. 

Stenar och trä rötter för att få lite att klättra på då dem är duktiga klättrare. Samt grottor och gömställen

5. Är B. Dubia bra mat till dem?. 

Ja, men variation är alltid bäst. 

6. Var kan man tänkas hitta dem till salu?. Reptilmässor och olika köp och sälj. 

7. Är det någon skillnad i skötsel mellan de olika Goniurosaurus-arterna?.

Arterna har väldigt snarlik skötsel, men det som skiljer sig mest mellan arterna är storleken på dem. Så man bör tänka på storleken på terrarium.

Förövrigt så är det väldigt trevliga relativt lättskötta ödlor

4
0
Kyuurikawaii:
Okej, tack så mycket!

4
0
Kyuurikawaii:
Hej igen! Jag har börjat inreda terrariet som jag tänker att en grottgecko ska få flytta in i sen :) Jag har kokosfiber som bottenmaterial, tre grottor (en som ska bli fuktgrotta), lite växter och grenar. Just nu har jag en fredskalla där inne, men jag vet inte hur lämpliga de är, om den kommer bli mörbultad eller så…?
Sen har jag funderat på att köra bioaktivt, är det nåt mer jag behöver tänka på då? Och skulle det göra nånting om den tex fick i sig nån gråsugga?

Förresten, är det nån som vet om det finns tillgängliga grottgeckos i närheten av Uppsala? Eller om det kommer finnas på nån reptilmässa i Stockholm?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild