Skäggagam svart svans

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
itzy:
Hej, det är såhär att i förrgår upptäckte jag att min åttaåriga skäggagam har fått en mycket märklig svans, den har liksom blivit mörk och smal, nästan skrumpen. Jag hintar att det är ett sår som är på ena sidan men mycket osäkert.
Vad kan detta i övrigt bero på? Någon som varit med om liknande?
Tid hos veterinär är inbokat imorgon men de verkar inte sjukt kunniga på reptiler (smålands utbud på veterinärer med inriktning reptil är nästan obefintlig), så tänkte om någon har tips på vad jag kan fråga om/ be dem kolla på.
Han är själv i terrariet och han har ingenting han kan bränna/riva sig på vad jag kan komma på.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Ser ut som tailrot.

Även om din egna veterinär inte är jätte kunnig så kan den alltid kontakta andra kliniker med reptilkundskap för att rådslå.

30
40
Vortiger:
M

2
0
itzy:
Kan det uppstå så fort? Det har dykt upp på typ 4 dagar. 
I min stad sa de att de bara kunde hänvisa mig till Göteborg eller Lomma. Hittade en veterinär i Kalmar som kunde ta emot imorgon, så hoppas han kan hjälpa!

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Reptiler har den fina egenskapen att kunna strypa blodflödet till en kroppsdel om denna blir skadad. Bor ödlan ensam? Bett från andra individer är en "klassiker" till stympade svansar.

5479
4193
Tropfrog:
Om Niclas läst första inlägget ordentligt hade det framgått.att individen är ensam i terrariet.

Men svansen ser onekligen död ut. Oavsett orsak har jag svårt att tänka mig att annat än amputation kan rädda ödlan.

Jag är dock inte veterinär. Det är den enda kompetens som kan rädda dig, så fortsätt leta.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:
Om Niclas läst första inlägget ordentligt hade det framgått.att individen är ensam i terrariet.

Men svansen ser onekligen död ut. Oavsett orsak har jag svårt att tänka mig att annat än amputation kan rädda ödlan.

Jag är dock inte veterinär. Det är den enda kompetens som kan rädda dig, så fortsätt leta.

Mvh
Magnus 

Hade Magnus läst användarnamnet i grön fetstil ovan så hade det även framgått att Niklas stavas med "k" och inte "c". =D 

Men ja, jag missade de sista raderna i TS första inlägg. Lägger skulden på trötta ögon. Dina var kanske också trötta? 

Till ämnet. Jag har också haft skäggagam som råkat ut för svansbrott, dock av bett. Jag lät den vara till dess att den mesta vävnaden torkat ut. Därefter tog jag den till vetrinär som enkelt klipte av den uttorkade stumpen. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild