KP rekommendation för nybörjare?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
4
Tuvadevad:
Hej, vi planerar att införskaffa vår första KP i höst, kanske på mässan i Malmö eller Södertälje. Har läst på ordentligt och terrariet står inrett och klart. Frågan är vad   man bör tänka på vid valet av KP? Hona, hane? Morph, vanlig? Vad tittar erfarna köpare efter? Kan man avgöra om en juvenil är skygg, lätthanterlig, eller har andra egenskaper/ personlighetsdrag? Någonting man bör tänka på vad gäller uppfödare? Intyg etc?

tacksam för all hjälp och info!

275
187
peter68:
Jag kan börja, men har långt ifrån alla svar. Jag tror ingen föder upp "normala" KP idag, utan är något man får. Själv gillar jag "normala" djur, men om det är för genetisk "renhet" så tror jag inte att det spelar någon roll eftersom de sannolikt inte kommer från "normala" föräldrar. Jag kan också förstå valet av morpher, åtminstone så länge ormen har sin ursprungliga teckning (mönster, inte färg). Det är mitt personliga tyckande. Nätpyton, som exempel, har vacker teckning, men blir väldigt mörkt med åren. Ormar har väldigt effektivt kamouflage. Jag kan titta in i mitt terrarium och missa att min boa ligger på korkbarken framför mig. En färgstark KP kommer att synas mycket bättre än en normal.

Här är ett exempel på en riktigt defensive KP: www.youtube.com/watch?v=MHFlgkM2tTU

Mer än så vågar jag inte säga om beteende.

Min boa är en hane. Har ingen erfarenhet med honor. I fallet med KP så brukar hanar klättra mer än honor, som är kraftiga. I vilt tillstånd består födan för hanar till 70% av fåglar, medan det är 70% gnagare för honor.

Jag har själv funderat på detta. Ormar, med få undantag, är solitära djur, om inte rent av asociala. Men där är nivåer även på asocialt beteende. Anakondahonor solar ibland tillsammans. Anakonda är också ett exempel på ormar med någon nivå av modersinstinkt. Jag menar inte att honor är sällskapliga, men de undviker inte nödvändigtvis varandra så som hanar gör i vilt. Som sagt, detta är bara tankar.

275
187
peter68:
Skulle editera, men blev svar på mitt eget inlägg. Admin, plocka gärna bort. Går inte bort när jag försöker.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild