Hane eller Hona?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

30
40
Vortiger:
Hejsan allihopa, för ett par månader sedan köpte jag en taggsvansvaran från en trevlig grabb i Gävle. 

Han hävdar själv att han köpte den som nykläckt unge för 2 år sedan. Han köpte den som okönad men har alltid refererat den till att vara en hane. Jag tror själv det är en hane, men skadar aldrig att fråga.

Jag har googlat runt en del och tydligen är det bäst om man tar en bild på honom upp o ner. Jag lyckades knäppa ett par o detta blev resultatet. Men har ändå svårt att avgöra? Är det en hona, eller är det en hane? 

8
10
MiniDragons:
Ser inga testiklar så kan vara en hona? Men är ej säker...

30
40
Vortiger:
Jo tänkte det även.. klurigt det där med kön på ödlor. Har en heldel olika ödlor o ormar i hemmet och kön har varit orelevant tills nu då jag möjligtvis skulle kunna tänka mig para denna taggsvans, men svårt då jag inte vet könet.

Har testat massa olika metoder varav ljus under svans, huvudform, etc etc. Jättesvårt. Den är även av ålder så kön har den allt.

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
På skäggagamer kan man lysa en kraftig ficklampa på ovansidan svansen och se väldigt tydligt vilket kön ödlan har. Möjligt att man kan göra det samma även här? Prova.

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
På skäggagamer kan man lysa en kraftig ficklampa på ovansidan svansen och se väldigt tydligt vilket kön ödlan har. Möjligt att man kan göra det samma även här? Prova.

Bild

www.google.com/search?q=bearded+dragon+sexing+light&client=ms-android-samsung&prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwil2_bx79TjAhUyyKYKHTEiA8wQ_AUoAXoECA4QAQ&biw=360&bih=560imgrc=HgWWhTDokMgpoM

30
40
Vortiger:
NellyNiklas skrev:

Bild

www.google.com/search?q=bearded+dragon+sexing+light&client=ms-android-samsung&prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwil2_bx79TjAhUyyKYKHTEiA8wQ_AUoAXoECA4QAQ&biw=360&bih=560imgrc=HgWWhTDokMgpoM

Hmm ja, det kan jag prova. Tack för tipset, provar det med en gång :-) 

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Återkom gärna med ditt försöksresultat! Hur gick det? Lägg gärna upp lite bilder då jag tror det är fler än vi som är nyfikna på om detta är en lösning som funkar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild