Ömsning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
9
Pythony:

Är det vanligt att KP ömsar i sin gömma?

Jag har nämligen förväntat mig att de skulle ut på en "promenad" och dra av sig skinnet..

Jag har bara haft KP i någon månad nu och hon har ömsat 2ggr sedan jag fick henne, Tyvärr så fick jag hjälpa henne båda gångerna då hon inte lyckats med att få av sig hela på egen hand.

Första gången så tänkte jag: "Happ får väl trycka upp luftfuktigheten ännu mer till nästa gång" trots att den var mellan 65 -68% (enligt vad jag fått veta så ska 65% vara passande) och nu när hon gick in i öms så låg luftfuktigheten på 75-80% men trots det så blev hon inte kvitt hela skinnet på egen hand och får hjälpa henne igen.

Men det jag tänkte på också var att hon ömsade medans hon låg kvar i sin gömma båda gångerna, det är ju liksom trångt där inne så om det bara helt enkelt handlar om att det är därför hon inte får av allt att det liksom rivssönder mot väggarna och så.. Är det något dom brukar göra? och vad exakt kan jag göra för att förhindra det till nästa ömsning?

283
366
Cartaq:
Vissa har större problematik än andra att ömsa, att ömsningen sker i grottan är ingen ovanlighet. Har du hanterat ormen innan ömsningen så bör du invika detta i fortsättningen, som kan vara en bidragande orsak till att det uppstår problematik. Erbjud badmöjligheter och var inte rädd för att luftfuktigheten ligger över det normala. 

49
47
Dangernoodle:
Glöm inte att ge nytt, färskt, varmt vatten till ormen varje dag. Bra vättske balans gör det lättare för ormen att ömsa. Ja ormen brukar kunna ömsa i sitt gömställe se bara till att du kan se att det är ett helt skin.

34
9
Pythony:
Cartaq skrev:
Vissa har större problematik än andra att ömsa, att ömsningen sker i grottan är ingen ovanlighet. Har du hanterat ormen innan ömsningen så bör du invika detta i fortsättningen, som kan vara en bidragande orsak till att det uppstår problematik. Erbjud badmöjligheter och var inte rädd för att luftfuktigheten ligger över det normala. 

Absolut, Jag har ju vattenskålen som hon kan lägga sig i.. 
Jag har hanterat henne, extrememt minimalistiskt, men jag har rört i henne bara för att dubbelkolla att jag inte inbillade mig att hon hade gått in i öms efter jobbet några dagar in efter jag tyckte hon såg lite "matt" ut men jag har ibte haft ut henne ur terrariet och liksom "lekt" med henne eller nått. 

Medlem i GHF
3135
1741
EmanuelKarl:
Utöver vattenskål så kan man erbjuda en plastlåda som är väldigt fuktig och har typ mossa i. Det är bara att ta en plastback och borra ett hål i för ormen. Och om den skulle föredra plastlådan även när det ej är ömsning så kan det vara en bra idé att höja fuktigheten.

275
187
peter68:
Som jag förstår det med KP, så har man ofta en värmematta under gömmet. Luften bör bli ganska torr där. Som nämnts, fuktlåda är att rekommendera, med sphagnummossa. www.youtube.com/watch?v=kS8gZXXK7S4
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild