Majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

26
1
Elias14:
Hej har läst skötsel saken hsr men behöver lite hjälp med att omformulera lite 

1. Hur ofta behöver man städa Terrarium 

2. Kan man ta upp majsormen med hande eller behöver jag ett redskap för det

3. Kan man ha värme mattor 

4. Vad ska man för lampor och sånt värme allt det där i Terrarium

5. Kan man ta upp majsormsr reddan som unga

5387
4126
Tropfrog:
Elias14 skrev:
Hej har läst skötsel saken hsr men behöver lite hjälp med att omformulera lite 

1. Hur ofta behöver man städa Terrarium 

2. Kan man ta upp majsormen med hande eller behöver jag ett redskap för det

3. Kan man ha värme mattor 

4. Vad ska man för lampor och sånt värme allt det där i Terrarium

5. Kan man ta upp majsormsr reddan som unga

Inga av dina frågor har ett specifikt svar för just majsorm. Utan svaren gäller nästan oavsett orm. Så slipper du fråga igen när du tittar på någon annan orm.

1: Det beror på hur det är byggt. Om man kör med tidningspapper på botten så storstädning minst en gång i veckan. Om man kr med organiskt bottenmaterial så tar man bort avföring när man ser det och byter substrat kanske en till fyra gånger om året. Om man kör bioaktivt så tar man bort avföring när man ser det och byter substrat var 3e-5e år. I samtliga fall är det behovsstyrt, inte periodiskt.

2: Man kan ta upp ogiltig orm med krok eller med händerna. Men ormen har det bäst i terrariet utan hantering. Så plocka upp orm gör man så sällan det är möjligt och bara när det är motiverat för ormens skull.

3:ja

4: Det är en smaksak. Huvudsaken är att man lyckas skapa rätt temperatur för ormen.

5: ja det kan man. I övrigt se punkt två. Hantering hålls till ett minimum.

Mvh
Magnus 

26
1
Elias14:
Mangnus kan du någor bra företag som säljer för båda bra och bildligt 

5387
4126
Tropfrog:
Elias14 skrev:
Mangnus kan du någor bra företag som säljer för båda bra och bildligt 

Reptiler köpes absolut bäst av andra hobbyister. Direkt av uppfödare som gör det av kärlek till hobbyn snarare än för att tjäna pengar.

För just majsorm så skulle jag rekommendera en omplacering istället för en juvenil. Det finns så himla många majsormar för omplacering, så bättre att göra en god gärning istället för att tömma plånboken.

Men.....Det är långt kvar till du är redo att skaffa orm. Först skall du studera djuret i fråga mer. Sen skall terrariet införskaffas, sättas upp och trimmas in. Sånt tar mer tid än man tror.

Mvh
Magnus 

26
1
Elias14:
Jo ja det är ett tag först in orm skall komma

33
9
dfniklas:
Istället för att starta en helt ny tråd tänkte jag flika in här med en fråga, jag hoppas det är ok Elias14. Går själv i tankarna av att börja med majsorm, något som jag funderat på ett bra tag. Ska börja med att i helgen åka iväg till en handlare som säljer tropiska djur och reptiler. Spana in de olika ormarna och kanske få en bättre känsla av vad jag verkligen vill ha. Men är iaf säker på att jag vill ha någon slags snok. Har således börjat titta efter begagnade terrarium, då ett nytt är ganska nytt och vad jag har fortstått det så behöver man oftast uppgradera till ett större när ormen blir fullvuxen.

Har hittat ett begagnat exoterra 90x46x46 för en billig peng, skulle detta fungera till en majsormsjuvenile? När skulle man kunna beräkna ormen som vuxen och om ungefär hur många år behöver jag då uppgradera till ett större terrarium? Har läst nånstans om 120x50x60. Är höjden av stor betydelse?

Tacksam för svar.

26
1
Elias14:
Det beror på lite grannen hade en majsorm som vara klättra i träd men ta lite höjd med stadiga grenarn

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Majssnokar är mycket duktiga klättrare och ses ofta i träd, buskar och andra höjdnivåer i det vilda. Dom klassas antagligen som marklevande inom hobbyn men dom allra flesta ormar som erbjuds klättermöjligheter i fångenskap utnyttjar det! Personligen är jag helt säker att en orm som får klättra och utnyttja sina muskler får en allmänt bättre hälsa och livslängd än ormar som förvaras exempelvis i rack-system utan tillgång till varken klättermöjligheter eller ens yta att använda kroppen på. En orm som matas varje vecka och som dessutom får röra sig för lite är ett säkert recept på minskad livslängd, definitivt :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild