led belysning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

150
14
Hillmans:

Ledbelysning Aqua Zonic Superslim Svart

är det nogån som har provat denna lampa? hur bra ljus den ger och så vidare.

vi tänker enbart på hur snyggt och klart ljus den ger.

508
304
Jonas77:

Hej, jag har inte tid att skriva alltför utförligt, men jag ska försöka sammanfatta vad jag vill ha sagt.

Jag ska inte säga att jag är emot LED som terrarieljus, men jag vill säga att man ska vara försiktig, eller snarare vara medveten om vissa saker.

Ljus är väldigt komplicerat, jag har själv ett djupt intresse för LED (men mer i andra sammanhang, som ficklampor/pannlampor) och har läst det mesta som går att läsa om det. Problematiken jag vill föra fram ligger i att olika djur uppfattar ljus på olika sätt, och olika ljuskällor skapar "vitt" ljus på olika sätt.

Kort kan man säga att det ljus som vi uppfattar som vitt ljus kan vara uppbygt på olika sätt och ändå verka lika vitt. Tyvärr behöver inte djuren se det så. LED har väldigt snäva och specifika våglängder i jämförelse med t.ex. en glödlampa som är "bredare" och "fyller upp" ett bredare spektrum, mer likt naturligt solljus.

Ingen konstgjord ljuskälla är perfekt, det är alltid bäst att kombinera olika typer för att täcka så mycket som möjligt.

Jag tror att LED kan bli ett bra kompliment för OSS i terrarie/akvarie-sammanhang (kanske inte alltid djuren), men jag tror inte man ska ha enbart eller övervägande mycket LED.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild