Olika leopardgeckomorfer i samma terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
MagnusSch:
Vi har en leopardgecko idag av morfen WIld Typh och funderar på att skaffa en kompis till honom. Inte en hane utan en hona.
Går det att ha olika morfer i samma terrarium?

82
224
Linsen:
Vad roligt att ni vill skaffa en till :) Till er fråga, absolut. Det går bra så länge individerna inte krockar personlighetsmässigt och det finns plats i terrariet för dem båda. Minst en markyta på 0.36kvm enligt L80. Exempelvis: 100cm lång, 45cm djup. Personligen skulle jag ha ett på 120x60 för ett par.

Den ända skillnaden är att de är av olika färgteckningar men fortfarande av samma art. Det skulle vara som att stoppa in svensk och en italienare i ett rum. Båda kanske ser olika ut, fast de är båda människor. Så länge det finns plats för båda och att de inte krockar personlighetsmässigt så lär det gå bra.

Men tänk på att det är en solitär art, likt många reptiler.
Ni bör hålla dem i olika terrarium om ni vill dem det bästa och sedan placera dem i ett terrarium under parningstid. 

L

4
1
MagnusSch:
Plats finns det i terrariumet för de båda. Det är 120x60x50 så plats har dom i så fall. En Svensk och Italienare? Italienare är ju inte kloka så det går ju inte, sen pratar dom konstigt också...

Att dom är ensamdjur vet vi och om dom inte funkar ihop får jag ju en anledning att köpa ett nytt terrarium. Men berätta inte det för tjejen.

Vi får se vad som finns efter semestern. Om vi hittar någon fin och lämplig kompis till honom. Det måste ju trots allt vara en fullvuxen hona. Vår kille är ju trots allt drygt 6 år. 

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
MagnusSch skrev:

Att dom är ensamdjur vet vi och om dom inte funkar ihop får jag ju en anledning att köpa ett nytt terrarium.

Det är märkligt att så många som håller solitära reptiler ihop säger sig ha kunskapen att dom trivs allra bäst ensamma. Solitär betyder ungefär ensamlevande som vi alla vet :-) 

Varför ens göra ett försök när man vet genom kunskaper att dom bör bo själva förutom eventuellt under parningen. Även om dom "skulle funka ihop" är det inte att sätta djurets naturliga behov först. 

Ingen kritik riktad speciellt till trådskaparen. Reagerar endast då man ser denna frågeställning alldeles alldeles för ofta i hobbyn! Låt ensamlevande djur även leva ensamma i fångenskap, tycker jag ska jag avsluta med...för åsikterna verkar verkligen gå isär hur solitära reptiler bör hållas.

39
46
CupcakeGod:
Klart du kan! Om du vill ha leopardgeckos med sönderbitna tår, bitmärken och tappade svansar. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild