Ormkvalster

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
0
Help:
Hej, jag bara undrar om man kan få ormkvalster bara av att ha reptiler?
Då menar jag, att jag inte har köpt något nytt djur eller varit på någon messa eller varit i kontakt med någon annans reptiler. Kan dom bara dycka upp bara för att det finns reptiler i huset? 
Såg en svart prick på min ödla idag, därför jag undrar. Men hittade inga andra tecken, är nog bara lite paranoid.

Undrar också: visst kan landsköldpaddor få ormkvalster?

Tack på förhand 

283
366
Cartaq:
Ormkvalster är bara en definition utav flera typer utav kvalster som angriper reptiler, de kan komma med tillbehör ex. begagnade grottor, möss/foder, andra typer utav reptiler etc.
kvalster kan leva upp till ca 40 dygn utan värddjur, chansen att du har fått in den är ganska så liten, även om möjligheterna finns.

En klar fördel är om du har karantän de första veckorna på samtliga nya djur och ser till att ev foder ex möss är nedfryst under flera dygn.
Utan att varken sett bild eller fått info kring din hantering, så skulle jag nog kunna säga att det inte är kvalster. Dessa dyker bara inte upp, utan överförs snarare.
Jag brukar dra likheten med våra svenska huvudlöss, de börjar inte att gro i hårbotten för att man glömt att tvätta håret en morgon, de överförs som kvalster gör på reptiler. 

Gällande landsköldpaddor och det som du definierar som ormkvalster vet jag inte, jag är inte så påläst om just sköldpaddor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild