Hur hittar de huvudet? Nyfiken...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

50
17
BellaK:
Tja! När jag såg min kp äta igår började jag fundera över hur ormar hittar huvudet av det de käkar? Jag förstår fördelarna med att äta från huvudet och ner, men hur vet ormarna var huvudet är? Har det med att huvudet luktar på ett speciellt sätt att göra kanske? Googlade men fick inga träffar. Nån erfaren här på forumet som har nån idé? Hypoteser är också välkomna :)

16
6
Gnukorv:
Inte helt säker att det bara är lukt men mest lukt och vissa arter även visuellt. Nedärvt reflexbeteende. Det händer att ormar äter från fel håll ibland.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Aldrig hört att huvudet på alla olika bytesdjur skulle lukta annorlunda än övrig kropp på djuret, låter inte logiskt heller tycker jag :-) 

Har däremot både hört och läst att många känner åt vilket håll pälsen ligger och på det viset avgör vilken ände som är huvud osv.. Nakendjur, reptiler och annat utan päls vet jag inte hur dom gör. Men inte alls ovanligt att ormar börjar från bakdelen heller, ingen är felfri ;-) 

161
107
Alex_ask:
Ofta tuggar dom sig runt och börjar på den spetsiga ändan bara ibland blir det bakifrån osv
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild