Tråkig fråga jag ej finner svar för

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

35
11
Flurk93:
Hej allt fint folk på terrariedjur! Detta inlägg gör jag i jakt på svar och hypoteser, då jag inte finner svar själv i artiklar m.m. Ursäkta ämnet, men jag anser att det är minst lika viktigt som allt annat i vår reptilvärld att hålla sig utbildad och insatt i situationer som kan och som har uppstått. 

Jag fick för ett tag sedan den tråkiga uppgiften att avliva en orm med svår MBD. Detta valde jag att göra med en bult för att både krossa hjärnan och få av översta halskotan i samma ögonblick. Avlivningen gick bra och jag sköt snett bakifrån. Ormen somnade in omedelbart.

MEN, min fråga är denna: Eftersom ormars och reptilers nervsystem, syreupptag m.m. inte riktigt ser ut som hos däggdjur så brukar väl ormar röra sig en hel del efter avlivningen. Dödsryckningar om man så vill kalla dem det. Denna orm rörde sig inte en millimeter, utan blev helt avslappnad och orörlig.

Hur kan man tolka en sådan situation? Var det väldigt lyckat att avliva med bult på detta sätt, eller kan det vara en effekt av den svåra MBD situationen?

Vill tilläga för den som inte förstod att detta inte var min egen orm och att jag skulle åkt till veterinären om det fanns någon i närheten. 

mvh

19
14
millawi:
Flurk93 skrev:
Hej allt fint folk på terrariedjur! Detta inlägg gör jag i jakt på svar och hypoteser, då jag inte finner svar själv i artiklar m.m. Ursäkta ämnet, men jag anser att det är minst lika viktigt som allt annat i vår reptilvärld att hålla sig utbildad och insatt i situationer som kan och som har uppstått. 

Jag fick för ett tag sedan den tråkiga uppgiften att avliva en orm med svår MBD. Detta valde jag att göra med en bult för att både krossa hjärnan och få av översta halskotan i samma ögonblick. Avlivningen gick bra och jag sköt snett bakifrån. Ormen somnade in omedelbart.

MEN, min fråga är denna: Eftersom ormars och reptilers nervsystem, syreupptag m.m. inte riktigt ser ut som hos däggdjur så brukar väl ormar röra sig en hel del efter avlivningen. Dödsryckningar om man så vill kalla dem det. Denna orm rörde sig inte en millimeter, utan blev helt avslappnad och orörlig.

Hur kan man tolka en sådan situation? Var det väldigt lyckat att avliva med bult på detta sätt, eller kan det vara en effekt av den svåra MBD situationen?

Vill tilläga för den som inte förstod att detta inte var min egen orm och att jag skulle åkt till veterinären om det fanns någon i närheten. 

mvh

Du gjorde precis rätt! Eftersom ormar har extremt långsam syreupptagning så är detta det mest humana sättet att göra det hemma, om du istället hade t.ex. huggit av huvudet hade hjärnaktiviteten inte upphört på minst en halvtimma vilket skulle resultera i väldigt mycket lidande för ormen. Genom att istället krossa hjärnan så bryts hjärnaktiviteten direkt och ormen dör - utan dödsryckningar om det gjorts rätt vilket du gjort. 
Hos veterinär så ger de ju dödlig dos narkosmedel i ett uppvärmt rum så det sprids i blodet på djuret. Detta är också ett humant sätt, men varken sämre eller bättre än att krossa huvudet. Även om det såklart känns bättre att den långsamt får somna in än att slå ihjäl den. 
Vill tillägga att jag själv aldrig behövt ta det här svåra beslutet med någon typ av reptil, men har läst på väldigt mycket då jag vill vara förberedd för den dagen då jag kanske måste ta ett beslut. 
Hoppas svaret var till någon hjälp iallafall :) 

35
11
Flurk93:
Tack för ditt svar! Det känns väldigt bra ändå med det du säger.

Det är ju aldrig någonsin trevligt att behöva avliva, men om detta snarare var tecken på att det blev korrekt utfört så känns det ju ändå bättre. Jag fick någon liten känsla av att hans nervsystem var så ihoptrasslat av all MBD att han blev så stilla pga det... Man hör ju ibland att ormar har kraftiga dödsryckningar, även om hjärnan krossats. Men då kanske inte "tillräckligt"?

Har du någon källa på det du säger? Tänker om du kan tipsa om någon bra litteratur där man kan läsa in sig lite mer på detta. Är som du säger alltid väldigt bra och jag vill också hålla mig ordentligt uppdaterad, även om jag känner att jag har rätt så bra koll. Man hittar ju alltid nya och bättre sätt och för just denna fråga så hittade jag inte så mycket svar på egna googlingar.  

mvh 

19
14
millawi:
Flurk93 skrev:
Tack för ditt svar! Det känns väldigt bra ändå med det du säger.

Det är ju aldrig någonsin trevligt att behöva avliva, men om detta snarare var tecken på att det blev korrekt utfört så känns det ju ändå bättre. Jag fick någon liten känsla av att hans nervsystem var så ihoptrasslat av all MBD att han blev så stilla pga det... Man hör ju ibland att ormar har kraftiga dödsryckningar, även om hjärnan krossats. Men då kanske inte "tillräckligt"?

Har du någon källa på det du säger? Tänker om du kan tipsa om någon bra litteratur där man kan läsa in sig lite mer på detta. Är som du säger alltid väldigt bra och jag vill också hålla mig ordentligt uppdaterad, även om jag känner att jag har rätt så bra koll. Man hittar ju alltid nya och bättre sätt och för just denna fråga så hittade jag inte så mycket svar på egna googlingar.  

mvh 

Jag kan tyvärr inte tipsa om någon specifik källa, utan det är diverse facklitteratur i biologi (specifikt reptiler då) och att googla runt och läsa alla olika källor för att bilda sin egen uppfattning. Jag själv har läst en del biologi och sen själv läst in mig specifikt på reptiler. Den mesta informationen är ju såklart på engelska. Ett bra tips är att bara googla "humane euthanasia snakes" och läsa näst intill alla träffar man får för att bilda en egen uppfattning. Tyvärr finns det väldigt lite sammanfattad och lättförståelig läsning när det kommer till just biologin hos just reptiler. 

Det som först fick mig att börja researcha avlivning av reptiler var en video som Snake Discovery la upp på Youtube som heter "when and how to euthanize a snake". Hon förklarar väldigt bra och är enligt mig väldigt kunnig inom reptilers biologi, men det räcker ju såklart inte att bara se en video för att undersöka ett så stort ämne.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild