Äter ej kanin!!?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:

Det finns ingen lagtext som uttryckligen förbjuder matning med levande foderdjur, vad som är nytt sen ett par år (läs ställningstagandet) ar att jordbruksverket nu uttalat tolkar djurskyddslagen som att matning med levande är djurplågeri. Det är alltså samma lag som tidigare när det var fritt fram att mata som man ville med levande möss mm.

Om man läser länken i inlägget ovan kan man tolka det som att det är fritt fram att mata med levande foderdjur  så länge ormen/reptilen effektivt dödar bytet.

Huruvida det faktiskt är straffbart är svårt att veta så länge det inte prövats och finns någon vägledande dom.

Alltså samma gamla lag som tidigare, bara en ny tolkning från sjv. Vem vet om några år kanske de tolkar den på nytt....

26
0
Alexander:

Djurskyddslag (1988:534)

3§ 3 st:

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om

1. utfodring och vattning av djur

Alltså, lagen hänvisar till vad Jordbruksverket anser. Anser Jordbruksverket att man inte ska mata med levande foder är det ett brott att göra det. Du har 0% chans att vinna i en domstol.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:

Hur i hela friden kan du veta någons % chanser i en ev rättegång då det inte finns något fall att hänvisa till?

Struntprat.

1685
794
fluffis:

Gör en egen tråd om att mata med levande eller dött så kanske även jag lägger mig i diskussionen :D

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Alexander.. 0 % ? Håller med Jimmy fullt ut, vilket nonsens :)

305
147
HenkePetersson:

Det spelar ingen vidare roll om det är lagligt eller ej. Den stora frågan är väl ändå om det är humat mot bytesdjuret, sen ska vi ju vara helt på det kara med att det kommer alltid att finnas människor som saknar empati för andra levande väsen. .

För många år sedan matade jag min tigerpyton med en levande kanin för att den matvägrade, det ångrar jag bittert då jag än i dag minns kaninens dötts skrik.

Kalla mig blödig, men jag fattar inte varför man ska utsätta bytesdjuret för onödigt lidande när det finns andra alternativ

26
0
Alexander:

Först och främst: huruvida det är rätt eller fel att mata med levande lägger jag mig inte i.

Ok, jag ger er att man väl skulle ha en viss (teoretisk) möjlighet att vinna över jordbruksverket i en domstol, men ni får väl ändå hålla med om att den är liten? En statlig myndighet väger ganska tungt.

Jordbruksverket hänvisar till §§2 och 4 om djurens bästa, onödigt lidande osv. Kanske skulle man då som levandematare kunna hänvisa till §4: "Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt."

Att t ex en orm kväver sitt byte är ju onekligen naturligt, men jag är ganska tveksam till att en domstol skulle låta det väga tyngre än "onödigt lidande" för foderdjuret.

309
240
Gogs:

Hmmmm... så vitt jag vet så stod det någonstans på jordbruksverkets sida att man faktiskt fick mata med levande ifall ens reptil matvägrar. Såg det för bara några veckor sen men nu så hittar jag inte vart det stod. Men enligt Jordbruksverkat så fick man inte det enligt vad de skrev 2010 här: www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006315/1279086593222/Levande+F%C3%B6da+31-6812-10.pdf

Verkar ju konstigt om de å ena sidan säger att det är olagligt men sen säger att man får göra det...

733
297
markusbabs:

Här är några ormar som blivit skadad av sitt byte. Inte så trevligt.

www.flickriver.com/photos/olatheanimalhospital/4323057945/

www.shadowrat.com/rats/feeders.html

crispysnakes.tumblr.com/post/43963806062/re-feeding-graphic-images-below <--Kolla denna!

444
153
jpson67:

Men man matar ju under uppsikt om man nu väljer levande föda väl? Skulle aldrig låta en mus/råttjäkel springa lös utan att titta till ormen, men jag skulle bara mata med levande som absolut sista utväg

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild