Du har redan fått en hel del bra tips, men jag tänkte bara tillägga lite smått. :)
Headown skrev:
"Exotics Lair" och "The Dark Den" bland annat på Youtube är några av de jag tycker verkar kunniga på just spindlar och kräldjur. (:
The Dark Den tycker jag över lag är bra, han verkar väldigt intresserad, passionerad och villig att utvecklas. Exotics Lair är jag lite skeptisk till, han håller t.ex. sina spindlar väldigt trångt och kalt, och gör en stor grej av att de beter sig defensivt när de t.ex. inte har utrymme att göra ett ordentligt bo att fly till när de känner dig trängda.
Vill du ha informativa videos om spindlar rekommenderar jag starkt Tom Moran/Tom's Big Spiders. Kanske inte samma fokus på att underhålla men han har lång erfarenhet och mycket kunskap att dela med sig av!
Headown skrev:
Behöver man någon slags värmekälla till dem här i Sverige? Jag tror inte att det ska vara nödvändigt men jag är osäker om alla arter trivs i rumstemperatur?
Generellt kan man säga att fågelspindlar kommer att vara bekväma i samma temperaturer som vi människor, normal rumstemperatur fungerar alltså utmärkt. Om rummet där spindlarna bor sjunker mer än någon grad under 20 så rekommenderar jag att du värmer upp det med t.ex. ett element eller en värmefläkt i rummet. Värmelampor och värmemattor direkt på terrariet kan lätt torka ut en liten spindel.
Sedan kan man även placera spindlar som vill ha det lite varmare på en hylla lite högre upp i rummet, eller de som vill ha en aning svalare närmare golvet. Det lär bara skilja några grader men kan vara värt att ha i åtanke.
Headown skrev:
Kan man ha egna odlingar av mat till dem (kackerlackor, syrsor) och kan man ha egna odlingar av vinglösa bananflugor (eller heter de fruktflugor på svenska?) Jag tänker på om man skaffar sig Dark Frogs (vet inte namnet på Svenska) så är det ju en smidig matkälla åt dem.
Kan man ha Springtails (säger man hoppstjärtar på Svenska?) själv hemma också som hjälp i ett lite fuktigare terrarium? Fungerar det även med gråsuggor som "städare" i ett sådant terrarium?
Svar ja på båda dessa frågor! Rekommenderar kackerlacor om du väljer att odla eget foder, tåligare, tystare och luktar inte lika starkt om man jämför med syrsor. Även mjölmask är hyfsat enkelt att föda upp själv.
Jag har själv inga bioaktiva terrarier men vet att det finns de som använder hoppstjärtar till arter som trivs i en fuktigare miljö.