Nedkylning av terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

61
12
Alliminati:
Nu i denna värme så märker jag att mitt terrarium går upp till 32 grader (just idag och hade en aircooler som kylde luften men hjälpte inte) och 32 grader är inte det bästa för leopardgeckos. Mitt rum är speciellt varmt då jag bor på övervåningen och undrar mest om hur man kan kyla ner terrariet eller iallafall få det under 30 grader. Mitt enda andra alternativ är att flytta ner ödlisen till nedre våningen men vill helst inte riskera den stressen. Så frågan är om det finns någon form att apparat som kan hjälpa kyla ner terrariet eller något? 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Alliminati skrev:
Nu i denna värme så märker jag att mitt terrarium går upp till 32 grader (just idag och hade en aircooler som kylde luften men hjälpte inte) och 32 grader är inte det bästa för leopardgeckos. Mitt rum är speciellt varmt då jag bor på övervåningen och undrar mest om hur man kan kyla ner terrariet eller iallafall få det under 30 grader. Mitt enda andra alternativ är att flytta ner ödlisen till nedre våningen men vill helst inte riskera den stressen. Så frågan är om det finns någon form att apparat som kan hjälpa kyla ner terrariet eller något? 

Hört talas om en AC någon gång? ;)

classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=526

61
12
Alliminati:
Flyers90 skrev:

Hört talas om en AC någon gång? ;)

classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=526

Ja det har jag men jag har tyvärr inte råd med någon AC tyvärr

5481
4194
Tropfrog:
Det finns del som jobbar med peltier element. Sök diy peltier chiller på Youtube. Det kan kanske vara något? Annars går det ju lägga in Pet flaskor med vatten från kylen eller frysen i terrariet. Tänk då på att styra temp och luftfuktighet via ventilationen.

Mvh
Magnus 

2
1
Nick9024:
Om du har så varmt och absolut måste ha värmelampan på så finns några saker du kan göra. Jag förutsätter att du har en varm o kall sida i terrariet.

På den kalla sidan av terrariet, lägg en kylklamp inlindad i aluminium ovanpå terrariet.

Du kan byta ut glödlampan i din värmelampa mot en med lägre watt(vet dock inte hur effektivt det är, kanske kombinera med klampen ovan?).

Alternativt stänga av värmelampan helt och låta uv-röret vara på enbart.

61
12
Alliminati:
Nick9024 skrev:
Om du har så varmt och absolut måste ha värmelampan på så finns några saker du kan göra. Jag förutsätter att du har en varm o kall sida i terrariet.

På den kalla sidan av terrariet, lägg en kylklamp inlindad i aluminium ovanpå terrariet.

Du kan byta ut glödlampan i din värmelampa mot en med lägre watt(vet dock inte hur effektivt det är, kanske kombinera med klampen ovan?).

Alternativt stänga av värmelampan helt och låta uv-röret vara på enbart.

Tack så mycket, nu är det så uv röret är samma som värmelampan (iallafall den ger av värme) så jag kan byta ut till en annan lampa jag använt men då blir det ingen uv ljus, jag kanske kommer testa att höja upp den men iallafall, jag tänker testa med kylklamps idéen!! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild