Starta nytt terrarium daggeckos

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

280
39
huckerby:
jag har tänkt starta upp ytterligare ett par regnskogsterrarium för daggeckos & jungfrugeckos.
det är en del saker jag funderat på & kommer göra annorlunda mot senast när jag byggde två större burkar, men har även lite frågetecken.
tänkt göra två mindre burkar:
45 45 60 för phelsuma laticauda
45 45 45 för jungfrugecko

Jag kommer inte ha ngt terrarium intill tvn centralt i vardagsrummet. Mina standingi är framme mer sällan nu än tidigare när de stod mer skyddat.
ev om jag flyttar dem lite & skapar fler gömställen. Vad tror ni?

kommer inte ha fogskumbakgrund med plantation soil som bakgrund. Inga av mina två arter phelsumor går på bakgrunden.
kommer troligen köra på kork & med mkt mer rötter samt även mer bambu även i bakgrunden. Känns som de nästan bara föredrar blankt underlag som glas & bambu.
kork har jag haft förut & det gick bättre iaf. Men ska väva in bambu även i bakgrunden.
tankar om det? Kommer växterna som klättrar kunna fästa i rötterna & kork istället?

mina ödlor har i båda terrariumen en tendens att fastna på ena sidan. För ena arten inte där värmen är. Utan båda burkarna där fastnar de där jag har mkt bambu. Jag har lite horisontellt men vertikalt har jag endast på hela ena kortsidan & där är de nästan hela tiden.
jag kommer sprida bambu mer & även skapa lite fler gömställen.

växter
jag kommer inte plantera så mkt växter högt upp. Det mesta där har dött för mig. Det är även svårt längst upp att vattna. Ficus pumila & ampelliljor har dött ett par av varje.
däremot har blomstervagga funkat bra. De är fina. 
I 45 45 60 & den ännu mindre burken, ska jag sätta alla klätterväxter i botten? Behöver väl inte ha så mkt i bakgrunden väl? Klättrare tar sig ju upp ändå efter ett tag. Slipper man krångla med vattning & dränering tänker jag för de planterade i bakgrunden. 
Gullranka-har den för stora blad så proportionerna inte blir bra i dessa små burkar?
tankar om detta stycke?

man har lärt sig en del på vägen iaf. Ngt mer bra tips?

278
47
Boboo:

hejsan,
kul med daggeckos:) livlig ödla det händer mycket om dagarna, vilket är kul ..

beroende på antal ödlor? - så hade jag kört 90x40x90 för dem.

växter.
silverkalla
benjamin ficus  båda tål mkt.

jag har 10st bamburör i mitt terrarium olika stlk (tjocka/smala) - både i skugga och i solljus.
temperatur från 17 grader enda upp till 35. micro-makro klimat.

använder mig av bergbakgrund (plan yta) de har själva gjort hål i den (hörnet) så de kan vara på baksidan av terraiet när de vill vara för sig själva.
har inbyggt regnsystem 2 gånger om dygnet med timer.

har på botten torv regnskogs mossa och löv (steriliserade så klart), har lite mjölmask  några sofobas och en hel del daggmaskar. 
botten sköter sig självt. (blir lite skalbaggar ibland)

om du vill ha mkt färg i terraritet vilket är fint, hade jag kört växter från familjerna guzmania,phalaenopsis,vriesea...
de klarar fukt och väme, läs på lite kolla om dessa.

allmän info ovan hoppas något kan tillföras och lycka till med projektet:)!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild