Flytt av KP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
7
JLG:

Så då har jag nästa fråga!

Jag är ju då på G att få hem en KP om ca 1 vecka (Kan inte vänta!)

Men en ny nojjighet har dykt upp i min nojjiga skalle (haha).. är det något särskilt jag bör tänka när jag förflyttar ormen från köpesstället och hem?

Det kommer ta mig ca 2-2.5h att ta mig hem från där jag köpt henne, dem är väl lite känslig för temperaturer och så där så blir jag ju då nojjig att det kanske behövs att jag tar till några knep för hur jag förflyttar henne?

(Extra fråga: Planen just nu är att åka tåg hem, men har en tanke på om man bör ta kostnaden för att åka taxi hem därifrån så kan man korta ner tiden till kanske 1 - 1.5h istället, men det lär gå på en bra summa pengar i utbyte och undviker det gärna om tåg fungerar utan några problem)

Några tips?

275
187
peter68:
Kort svar. Oroa dig inte.

Ormen kommer att bli stressad. Låt honom vara ifred åtminstone ett dygn efter så ordnar det sig. Jag hade nog låtit honom vara fram till efter första matningen. Chansen är stor att ormen kommer att matvägra första gången, på grund av stress.

Man ska givetvis undvika stress, men djur kan hantera stress om det inte är konstant. Det är en naturlig del av livet i vilt. Ormar på mässor utsätts för mycket högre stress när de ligger helt exponerade i en plastburk. Jag skulle säga att exponering är den största källan till stress.

I detta väder finns där inget att oroa sig för. Om jag minns rätt klarar en pyton en kroppstemperatur mellan 5 och 38 grader. När man pratar nedkylning (om det inte rör sig om extrem kyla) så pratar man längre perioder.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild