Terrarium för Hog Island

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
0
Indianen88:
Jag tänker skaffa en hogisland boa i framtiden och skulle vilja ha den i ett stånde högt terrarium istället för liggande, för det skulle passa bättre i hemmet.
Vad skulle jag behöva ha för mått när den väl växer och funkar det med stående istället för liggande?

378
340
Silvetaz:
Indianen88 skrev:
Jag tänker skaffa en hogisland boa i framtiden och skulle vilja ha den i ett stånde högt terrarium istället för liggande, för det skulle passa bättre i hemmet.
Vad skulle jag behöva ha för mått när den väl växer och funkar det med stående istället för liggande?

Så länge bottenarean är stor nog att täcka in minimimåtten så funkar definitivt ett stående terrarium.

För en Hog Island skulle jag försöka få ut minst 1kvm bottenarea då den fortfarande räknas som marklevande så vitt jag vet, därefter kan du ha det i princip så högt du vill.

Det jag kan säga är att det kan vara svårare att få en vettig temperaturgradient för en marklevande orm i ett högt terrarium så du får tänka till gällande uppvärmning.

10
0
Indianen88:
Vad skulle du säga är minimala måttet på höjd om jag skall ha ett stående istället för liggande?
Behövs fortfarande 1m² som botten standard då?

275
187
peter68:
Jag rekommenderar att läsa denna: Spatial considerations for captive snakes, www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1558787818302211

Författarna rekommenderar en yta på 1 x 0,4 som minimimått. 1 är ormens längd. Det är viktigt att ormen kan sträcka ut sig helt. Minimihöjen är också 0,4, igen för marklevande ormarr.

Jag tycker personligen att det är bra med extra höjd, även om det är en "marklevande orm." Där är väldigt få ormar som inte klättrar alls. Den extra höjen tillåter fler avsatser och grenar som den kan ligga i bakhåll på. www.ichtyo-boidae.be/bi-hogeng.html

163
104
Melsson:
www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Här ser du minimimått 

10
0
Indianen88:
Tackar alle sammns
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild