Majsorm eller kungspyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
theodor:
Jag hade tänkt att snart skaffa min första orm och har det mesta som behövs, men nu blev jag osäker på vilken orm jag ska köpa. En kungspyton är större och har snyggare form på huvudet, men är nattaktiva medans en majsorm är dagaktiv och färgglad, men är lite mindre och har inte en lika snygg form på huvud. Vad är bäst?

5389
4126
Tropfrog:
Den orm som intresserar dig mest är det bästa valet. Häng inte upp dig på vad som är bra nybörjararter.  Den art som fångar ditt intresse mest är den arten du kommer att ta bäst hand om 

Mvh
Magnus 

28
12
ontheprowl:
theodor skrev:
Jag hade tänkt att snart skaffa min första orm och har det mesta som behövs, men nu blev jag osäker på vilken orm jag ska köpa. En kungspyton är större och har snyggare form på huvudet, men är nattaktiva medans en majsorm är dagaktiv och färgglad, men är lite mindre och har inte en lika snygg form på huvud. Vad är bäst?

Som Tropfrog säger; den du är mest intresserad av. De två arterna du funderar på är ganska olika, kolla upp hur de lever i det vilda och fundera på vilken miljö du tror är roligast att underhålla i terrariet. Personligen tycker jag majsormar är roligast av de två, det är lätt att få till en riktigt snygg miljö som de trivs i. De kan vara ganska aktiva och visa olika beteenden som att gräva ner sig, gömma sig i grottorna och klättra på grenar. Den kommer också från en tempererad zoon och ska därför dvala på vintern. Det är dock synd att kalla den dagaktiv, snarare är den skymningsaktiv.

Det finns mängder av andra ormar som är relativt lätta att sköta också snokar är generellt roliga ormar tycker jag. Kolla skötselråden här på terrariedjur, det finns bra beskrivningar på flera bra arter som typ mjölksnokar och kungssnok :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag vill bara nämna att det finns många fler lämpliga arter för nybörjaren än dom klart vanligaste i fångenskap, kungspyton & majssnok :) 

Det är bara DU som kan välja och veta vad som intresserar dig mest. Försök hälsa på någon med ormar och läs på, läs på och läs på tills du känner att du kan ta ett beslut om vilken art du ska köpa. 

Som redan nämnt är det ju stor skillnad mellan en pytonorm och en snok. Arterna ser och beter sig helt olika mot den andra!  Dom är på flera sätt varandras motpoler kan man säga :) Båda är ormar men där slutar antagligen likheterna, ungefär. 

Och att alla majssnokar är dagaktiva ska du ta med en nypa salt, det stämmer inte riktigt. Sen finns det även flera pytonormar som kan vara lika aktiva på dagarna som övriga dygnet :) Mycket handlar även om individen och inte endast arten. 

Slutligen, det finns flera riktigt bra skötselråd på sidan. Ett hett tips. 

Ormar är fantastiskt facinerande djur. Välkommen och lycka till. 

5389
4126
Tropfrog:
Jag håller inga ormar själv bör tilläggas. Men om jag skulle skaffa orm så skulle det helt klar vara strumpebandessnokar.

För mig är kungspyton ett av de sista valen. Jag har helt enkelt inte förstått vad som gör dem så populära. Men om du har förstått, kör på!

Mvh
Magnus

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
theodor skrev:
En kungspyton är större och har snyggare form på huvudet, men är nattaktiva medans en majsorm är dagaktiv och färgglad, men är lite mindre och har inte en lika snygg form på huvud.

Angående storlekar.. Att kungspyton är större beror vad man syftar på :-) men ja en kp väger mer och är grövre. Men majsormen blir dock betydligt längre än den relativt korta kp'n. 

Anledningen att jag fastnade för pytonormar för många år sedan var just deras huvuden och utseendet samt funktionen har fascinerat mig sen starten. Huvudet på en äldre pytonorm är en fröjd att studera :-) 

Men åter igen, välj den art DU finner mest intressant! Lättare sagt än gjort kanske. 

275
187
peter68:
Jag är som Jonas, fast boa. Huvudet, den markerade halsen, osv. När vi pratar ormarna i släktena Boa och Pyton så pratar vi tunga djur som inte är väldigt aktiva. De har låg ämnesomsättning och tar stora byten. Där är flera dagar av inaktivitet när ormen smälter födan. Även när de aktivt jagar så betyder det i stort att bara ligga i bakhåll. De flyttar på sig lite då och då. Det ska också sägas att det är det behov som är svårast uppfylla för en orm i fångenskap. (Utrymme är ett annat, men jag ser det som sekundärt till stimulans.) Det är lätt att uppfylla en retriverhunds behov. Man behöver bara ett öppet fält och en boll. Själv så presenterar jag inte maten (upptinat, inte levande) direkt till min orm, utan lägger det i ett hörn i terrariet så den får spåra det. Ormarna som man ser på YouTube som tillbringar hela sitt liv i ett racksystem måste vara stressade och frustrerade av att aldrig få utlopp för sina instinkter, vilka är mycket starkare i ett vilt djur än i en hund, som har selektivt avlats i mer än 30 000 år. Boa och pyton är inte lika lätta att lura som en hund eller katt, eftersom synen har låg prioritet. Om något inte avger lukt och värme så finns det i princip inte för ormen.

Jag är långt ifrån expert på snokar, men dagaktiva snokar är på många sätt väldigt annorlunda. De är snabba, aktiva och förlitar sig till stor del på synen.

För mig var valet enkelt. Boa eller inget. Det var dock kungspyton som väckte mitt intresse på nytt. Jag tittade på YouTube-filmer av och till i flera år. Tur eller otur så dök en annons med rätt boa upp här. Jag säger o/tur för att det har inneburit extra jobb och ytterligare en sak att oroa mig för. Jag tycker om ormen, men spenderar en massa tid på att oroa mig för honom, att han har det bra och att jag fyller alla hans behov. Jag har haft katt. Att ha katt är enkelt. Att bara vara i samma rum som katten innebär att man fyller ett behov. Att gå förbi terrariet medför snarare ett stressmoment för ormen. Det är ingen stor sak. Stressmoment som det förekommer i naturen hela tiden. Stress är bara ett problem om det är konstant. Jag använder detta som ett exempel på den problematik som finns.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild