Luftfuktighet!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
7
JLG:

Så jag är på G att skaffa en KP, jag har satt ihop hela terrariet och startat upp allt och har fått temperaturen att stämma men har hållt på att kämpa med att terrariet ska hålla luftfuktigheten inne i flera dagar!

Jag har läst på och läst på, tittat på youtube klipp och testat alla saker som jag har kommit över för att få upp luftfuktigheten inne i terrariet men den läcker ut i alla fall!

-Jag använder "forest floor" som bottenmaterial

-Jag har satt vattenskålen på värmemattan 

-Jag har täckt hela ventilationen med plastfolie (Den ska givetvis inte vara helt täckt när ormen flyttar in, bara heltäckt i testsyfte)

Men likförbannat, när jag "mistar" terrariet upp till ca 60% så har det gått ner igen till runt 40% på en halvtimma... ska väl vara mellan 50-60%

Några fler tips?

5389
4126
Tropfrog:
Byt mätare, jag tror att den ger fel värden.

Mvh
Magnus 

163
104
Melsson:
Om det är den forest floor som jag tänker på är det mer effektivt att blanda med torv. Det är den mixen jag kör med. Värt att prova.

1275
1725
Falk:
Har du en billig analog hygrometer så kommer den garanterat att visa fel värde.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Är du säker på att mätaren visar korrekta värden? Är det en billig exo-terra hygrometer kan du stoppa den i sopkorgen :) 

Jag tycker inte du ska stirra dig blind på luftfuktigheten till din kp, det är mest när dom ligger i öms som man behöver höja fuktigheten en aning. Jag använder mig av fuktlådor hos alla ormar. Då behöver inte hela terrariet blötas ner utan ormen kan själv söka sig till fukten om det behövs. 

Jag har ingen aning om hur djupt du har med bottensubstrat.. men du kan säkert ha i en hel del till :) Torv håller fukt bra över tid, som ett exempel. Sen gillar ju kungspytons att vara nergrävda i substratet, dom lever i hålor under marken i sin naturliga miljö. 

13
7
JLG:
Jonas_ skrev:
Är du säker på att mätaren visar korrekta värden? Är det en billig exo-terra hygrometer kan du stoppa den i sopkorgen :) 

Jag tycker inte du ska stirra dig blind på luftfuktigheten till din kp, det är mest när dom ligger i öms som man behöver höja fuktigheten en aning. Jag använder mig av fuktlådor hos alla ormar. Då behöver inte hela terrariet blötas ner utan ormen kan själv söka sig till fukten om det behövs. 

Jag har ingen aning om hur djupt du har med bottensubstrat.. men du kan säkert ha i en hel del till :) Torv håller fukt bra över tid, som ett exempel. Sen gillar ju kungspytons att vara nergrävda i substratet, dom lever i hålor under marken i sin naturliga miljö. 

Du vet när man är nybörjare så vill man inte göra det helt fel haha, man försöker slaviskt följa dem riktlinjer man fått tilldelat sig..

Jag har en billig digital mätare från Claes Olsson.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

JLG skrev:

Du vet när man är nybörjare så vill man inte göra det helt fel haha, man försöker slaviskt följa dem riktlinjer man fått tilldelat sig..

Jag har en billig digital mätare från Claes Olsson.

Been there, done that :) Nej det är inte enkelt när man får olika råd och svar på samma fråga beroende på vem man frågar. 

Tror det kommer gå bra för dig och nya ormen, du verkar intresserad att lära dig och det är det viktiga. Mitt bästa tips till människor med sin första orm, se till att den får lugn och ro första månaderna tills den verkligen kommit igång med allt! Den får gära bo på ett väldigt lugnt ställe i huset/lägenheten, där det inte är så mycket spring och liv :) Sen att ha tålamod! Mata inte för ofta, absolut inte varje vecka som flera verkar förespråka av olika anledningar, om du vill att ormen ska leva länge. Jag skulle säga 1,2 eller högst 3 byten per månad är lagom. (Vid 3 byten är dom relativt små såklart och ges till juveniler.) 

Dock så matar inte jag mina nyckläckta så värst oftare än mina könsmogna pytonormar, lite beroende på art. Ormar är djur som mår bra av lite längre matuppehåll emellanåt :) Jag varierar både storleken på bytet men också tiden som går mellan matningarna, som i naturen ungefär. 

Lycka till. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild