Panik

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
3
Reptil_tjej91:
Hej, jag har En tigerpyton som fick en massa substrat i munnen så han kunde inte stänga munnen och fick inte ut tungan, så jag tog ut honom och försiktigt peta bort substratet. Där kom ut bubblor ur näsan och där var slem i munnen. Sen när jag fick bort det mesta. Så nu i morse så hade han bubblor ur näsan och munnen. Jag la honom i en bajla med tidningar och en värmematta och en vattenskål i badrummet. Vad kan man själv göra och vad kan det vara? Panik
och när jag tog upp honom när han gled genom mina händer så lät det konstigt i hans mage.

17
2
mediswe:
kan inte så mycket om ormar men om det blir värre så måste du nog uppsöka veterinär.

6
3
Reptil_tjej91:
Tack för svar, håller koll på honom i nån dag, blir det inte bättre så åker jag in med honom.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Reptil_tjej91 skrev:
Hej, jag har En tigerpyton som fick en massa substrat i munnen så han kunde inte stänga munnen och fick inte ut tungan, så jag tog ut honom och försiktigt peta bort substratet. Där kom ut bubblor ur näsan och där var slem i munnen. Sen när jag fick bort det mesta. Så nu i morse så hade han bubblor ur näsan och munnen. Jag la honom i en bajla med tidningar och en värmematta och en vattenskål i badrummet. Vad kan man själv göra och vad kan det vara? Panik
och när jag tog upp honom när han gled genom mina händer så lät det konstigt i hans mage.

Substrat i munnen brukar sällan orsaka problem långsiktigt, ovanligt. Däremot bubblor ur näsa och mun låter som förkylning eller lunginflammation, det kan snabbt bli allvarligare! Höj temperaturen i terrariet någon grad, idag. Håll sedan koll på ormen men plocka inte ut den dagligen. Vad som orsakade problemet kan vara flera orsaker, för kallt, för dragigt, för blött osv osv. 

Har han ätit för ett tag sen är det antagligen avföring som låter i magen, men svårt att svara såhär på utan vidare information om hållningen av djuret.

13
7
JLG:
Jag är ingen veterinär men den erfarenhet jag har och vad jag förstår av beskrivningen så låter det som "RI" och då brukar pencilin vara lösningen tillsammans med övre tips för att förhindra att det sker igen. 

953
1840
peter54:
Jag måste ju säga att det i beskrivningen som låter mest oroande i mina öron, är det där med det "konstiga ljudet" ur ormens mage. Om det är ett slags burkigt, ihåligt, gurglande ljud ifrån magen, ringer det en klocka i mitt gamla minnesarkiv på den tiden när de flesta ormar i terrarium i Sverige var vildfångade och många hade salmonella, sent 60-tal och tidigt 70-tal. Jag hade en Boa constrictor på den tiden med salmonella (Salmonella arizona) som hade det där burkiga gurglet ifrån magen när man lyfte honom. Såvitt jag minns var det ingen orm med salmonella som överlevde.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Hoppas inte det är denna individ du lagt ut till försäljning tidigare idag :-) 

6
3
Reptil_tjej91:
Hej nej verkligen inte , han är hos en vän han har varit hos veterinären och fått medicin.  Försäljningen handlar om honan och hon är fullt frisk
Jonas_ skrev:
Hoppas inte det är denna individ du lagt ut till försäljning tidigare idag :-) 

, Hej nej verkligen inte så korkad är jag inte , han är hos en vän han har varit hos veterinären och fått medicin.  Försäljningen handlar om honan och hon är fullt frisk
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild