Jonas_ skrev:
Vad är fördelarna med att hålla ormar i grupp eller par? Att ormar har någon form av socialt samspel tror även jag. Men varför håller man dom i par eller grupper i fångenskap? Förutom att man inte behöver lika många terrarium, platsen/ytan. Jag kommer inte på fler fördelar :-)
Jag respekterar absolut era val att hålla ormarna ihop året runt, jag har valt en annan väg. Men kort och gott vad är egentligen grejen, fördelarna med par eller grupphållning året runt år ut och år in?
För mig handlar det framförallt om möjlighet att utföra naturliga beteenden. Ger du inte ett djur möjligheter till ett visst beteende kommer det aldrig att kunna utföra det.
Vet vi precis vilka fördelar sociala interaktioner medför hos ormar? Nej...men vi kan konstatera att det finns ett mycket mer invecklat socialt samspel, åtminstone hos vissa arter, än vad vi tidigare har trott/kunnat uppfatta. Ju mer det undersöks, desto mer inser vi att vi inte vet (yngelvård, igenkännande av andra individer, beteenden som utförs i grupper etc).
Genom att säga att "det är alltid bäst att hålla ormar ensamma" tar vi helt bort den aspekten av deras naturliga beteendepalett. Innebär det att de "lider" av det? Troligen inte, men vi tappar helt alla potentiella positiva effekter på-/stimulering av aktivitets- och beteendemönster etc.
Jag kan bara se en fördel med att hålla ormar en och en (och då menar jag från djurens perspektiv så att säga, inte praktiska/egoistiska aspekter) och det är för att förebygga stress från negativa sociala interaktioner. Det är såklart relevant, men jag kan inte se att detta ALLTID skulle överväga de potentiella fördelarna.
Det är luddigt, absolut, och jag tycker definitivt att det i många fall är klokt att hålla ormar (och en hel del andra reptiler) en och en. Det beror helt på art, individ, terrariemiljö och storlek på denna, ägare etc. men det bör (enligt mig) alltid vara ett genomtänkt val utifrån bl. a. dessa aspekter, inte en självklarhet bara för att det är en orm.